Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Albireo
Hej!
Laddlampan på en 850 96:a verkar vilja visa något.
Ofta (inte alltid) när bilen startas släcks inte laddlampan direkt. (men ofta - inte alltid) när motorn varvas upp släcks den.
Sedan är den släkt - tills den tänds igen (ex. efter någon km eller mil) för att vara tänd i 10-15 sekunder för att släckas igen.
Oftast är den släckt.
Stoppade in en voltmeter i cigguttaget, men på den märks inte någon större skillnad, när laddlampan lyser (eller är släkt)
Kanske den går ned från 13,9V till 13,8V (men inte tydligt)

Varför tänds laddlampan - ibland? (hur fungerar den?)
Har funderat på kolen, eller remmen. Men jag hör inget ljud...
av MickeM
Kolen eller regulatorn, skulle jag säga.
Kan vara preciiiis så den laddar med inte tillräckligt för att släcka lampan.
Lampan är väldigt enkelt kopplad. Jordas genom kolen, och får plus när generatorn jobbar. Plus och plus så lyser inte lampan. Måste ha minus också. Ungefär så.
av Albireo
Hur mycket bör laddspänningen vara på? räcker 13,8, 13,9 (andra av mina bilar brukar ha just över 14V)
Finns lösa kol att köpa eller köper man hela "kolbryggan"?
(trevligt att ha kanske det viktigaste hemma innan generatorn skrivas lös.)
Vet just nu inte hur knepigt generatorn sitter - hur mycket som måste demonteras...
Är det möjligt att komma åt kolen utan att skruva lös generatorn?
Eller bör man förbereda sig på en multirem och en rem spännare eller är det "ovanligt" - lätt att byta senare?...
Användarvisningsbild
av frasse4
Laddspänningen bör du mäta över batteripolerna för det kan vara lite spänningsfall till cigguttaget. Men 13,8 V duger fint på en gammal 850. Jag har en FM-sändare i cigguttaget i vår 850 som visar spänningen och den brukar visa 13,5 V
Sant att man får ett "säkrare" värde på laddspänningen om man mäter direkt på batteriet.
Men eftersom spänningsmätning inte drar någon ström (obefintligt med ström) kan det inte spela någon roll var mätningen sker. Däremot spelar det roll hur bra mätinstrument man har.

Är det mycket jobb att lyfta ut generatorn? (måste den ut för att kolla kol och ev. släpringar?)

Qi laddning är dumheter och bara en gimmick e[…]

motorinställning

Har hittat felet det var kugghjulet till vevaxeln […]

Lambdalampan lyser

Ta du och kasta den där eftermarknads lambda[…]

Är det sedan eller kombi du har? Jag och ett[…]