Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bobroy
Fick nerslag på främre länkarmsbussning höger bak på min v70 -00 gen 1.

Ringde Volvo som yrade om runt 10k för att byta..

Hur ser den ut och hur bökig är den att byta? Van skruvare skulle jag våga påstå, dvs gör det mesta på mina bilar. Aldrig gjort detta dock

Försökt leta i forumet men men
av MickeM
Den strax framför bakhjulet?

Det jobbiga är att få ur den. Sitter inte stumt utan som i en bussning i bakaxelröret. Jag borrade och mejslade bort plastbussningen så mycket det gick, fäste en kedja med en vikt i och ryckte loss den. Drygt, men fullt möjligt.

Köpte nya på.Vparts, om jag minns rätt.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Det finns en speciell avdragare har jag sett, rätt dyr att köpa för ett engångsjobb dock. Billig jämfört med 10k :-)
av SubMarine
Avdragaren kostar ca 500 :- och är värd varenda krona skulle jag säga även om man endast gör jobbet en gång. Bytte mina bussningar i somras, tyvärr monterade jag verktyget lite fel på sista bussningen jag bytte så jag hade sönder verktyget precis när bussningen gått in sista biten (bottnade verktyget). Planen är att svetsa ihop det vid tillfälle sen :)

Edit: Kan vara läge att snygga till och rostskydda konsolerna som håller bussningen mot karossen i samband med att du byter bussningarna om konsolerna ser dåliga ut.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Går att köpa nya konsoler också, är inte jättedyra i webbshopparna. Jobbigt bara att man måste få loss bromsslangarna för att byta den vänstra .. :P
viewtopic.php?f=16&t=150833&p=1343828#p1342565
En tanke bara, visst måste det vara "kulleden" som man ser utifrån som åsyftas? Det finns ju ett par bussningar / lagerbockar som sitter längre in i bakaxeln också
av SubMarine
Ja det tog nog mer tid för mig att lossa bromsslangarna (uppe på plats) än det gjorde att få ut en av bussningarna :) På beskrivningen låter det som att det gäller de jobbiga bussningarna. De bakre inre bussningarna i bakaxlen är betydligt enklare att byta.
av Bobroy
SubMarine skrev: mån 08 feb 2021, 18:54 Avdragaren kostar ca 500 :- och är värd varenda krona skulle jag säga även om man endast gör jobbet en gång. Bytte mina bussningar i somras, tyvärr monterade jag verktyget lite fel på sista bussningen jag bytte så jag hade sönder verktyget precis när bussningen gått in sista biten (bottnade verktyget). Planen är att svetsa ihop det vid tillfälle sen :)

Edit: Kan vara läge att snygga till och rostskydda konsolerna som håller bussningen mot karossen i samband med att du byter bussningarna om konsolerna ser dåliga ut.
Hitta faktiskt en hyfsat ny video på yt igår när jag letade👍 nyfiken på verktyget, vart hittar man det? Borde väl annars gå att värma/borra/slita ur den som nån skrev

Tack för tipsen 👍 lite väl kallt bara att ligga ute o skruva just nu
av Bobroy
MickeM skrev: mån 08 feb 2021, 17:01 Den strax framför bakhjulet?

Det jobbiga är att få ur den. Sitter inte stumt utan som i en bussning i bakaxelröret. Jag borrade och mejslade bort plastbussningen så mycket det gick, fäste en kedja med en vikt i och ryckte loss den. Drygt, men fullt möjligt.

Yes den, hur drygt var det att få i den nya utan rätt verktyg?
av MickeM
Bobroy skrev: tis 09 feb 2021, 09:27
MickeM skrev: mån 08 feb 2021, 17:01 Den strax framför bakhjulet?

Yes den, hur drygt var det att få i den nya utan rätt verktyg?
Få i den nya var inget direkt bekymmer vad jag minns. Bättre slagmöjlighet.

Jag tror verktyget är för demontaget, inte för montaget.
Kopplingspedal knarrar

Jag har en kopplingspedal som knarrar, jag trodde […]

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]