Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har problem med knappt märkbara misständningar i min S70 GLT -98 med motorkod B5254S!
Den får för sig att misstända sällan, alltså typ en gång var 10e mil och det går flera dagar mellan misständningarna. Misständningarna är så små att jag inte känner dem när jag kör men tillräckligt för att tända lambdalampan. Det enda tydliga symtomet jag fått när lambdalampan lyst är att bilen en gång plötsligt inte ville starta, den missade tändningen och dog som om det inte fanns kompression. Sen när jag försökte starta igen några sekunder senare startade den som vanligt, och den går bra.

Haft den inne på Volvo som gav mig rådet att byta delar själv, eftersom det lätt springer iväg i felsökningskostnad och det är "som att leta efter en nål i en höstack", som volvomecken sa.

Dessa är de enda felkoder jag har:
EFI-543 (misständn. en eller flera cyl)
EFI-452 (misständn. cyl 2)
EFI-453 (misständn. cyl 3)

Fördelarlock, rotor, tändkablar och tändstift är bytt i somras. Lambdasonderna är nya och bilen är noggrant felsökt efter tjuvluft och vakuumläckor. Mecken trodde inte att felet var vevaxel- eller kamaxelgivare, eftersom den då skulle sätta en felkod på någon av dem också. Han rådde mig att börja med tändspole och eventuellt bränslefilter, två lätta byten.

Någon annan som har ett förslag på vad dessa milda men ack så irriterande misständningar kan bero på?
Senast redigerad av 1 BertilS70, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av BertilS70
Nej, har beställt spole och filter (fick tillbaka bilen från Volvo imorse). Byter så fort de kommer.
Inte kollat men jag vet vilka du menar, hur ser man om de är dåliga och hur åtgärdar man det isåfall?
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
BertilS70 skrev: hur ser man om de är dåliga och hur åtgärdar man det isåfall?
Jo om de är ärjiga och fula eller har en grönaktig beläggning. Eller är av .
Hur går det annars då?.
Användarvisningsbild
av BertilS70
gubbstrutt skrev: tor 31 dec 2020, 11:57
BertilS70 skrev: hur ser man om de är dåliga och hur åtgärdar man det isåfall?
Jo om de är ärjiga och fula eller har en grönaktig beläggning. Eller är av .
Hur går det annars då?.
Ja visst är de lite oxiderade eller hur man nu ska säga, men de är inte gröna och inte av. Kan man skruva av dem, 5-56a dem lite och skrubba försiktigt med stålborste, och sen skruva på dem igen?

Tändspole har jag bytt, bränslefilter kom jag inte åt att byta utan det fixas i början av nästa vecka. Lambdalampan är hittills släckt.
Användarvisningsbild
av BertilS70
Skrubba med stålborste och spreja 5-56 menar jag alltså givetvis att jag ska göra vid skruven, inte på själva flätan. ;-) Sen kanske man ska ta en tång och klämma ihop lite där flätan tar slut så att säga, så det inte glappar mot metallen som har kontakt med skruven? Tänker jag rätt?
Användarvisningsbild
av BertilS70
Tackar, ska fixa. De ser inte katastrofala ut dock!

En annan fråga: jag tror det är Gubbstrutt som nämnt TPS:en tidigare, och jag är lite sugen på att byta den. Har dock svårt att hitta rätt produkt på t.ex. Skruvat.
Visst är TPS samma sak som gasspjällägesgivare? Är det samma TPS till samtliga S70s som har mekaniskt gasspjäll, så man kan köpa vilken som helst som ska passa S70? Eller måste jag ha koll på OE-numret? Finns det isåfall nåt sätt att ta reda på OE-numret utan att behöva skruva av och inspektera den gamla TPSen? Har som sagt B5254S-motorn, tillverkad juni '97.
Användarvisningsbild
av BertilS70
Lucif3r skrev:ja, alla 85x70 med mekaniskt spjäll har samma spjällägesgivare(TPS).
Okej, grymt! Tack! Märkligt att Skruvat har typ fyra olika, med ganska stor skillnad i pris, som alla ska passa S70...
Men då borde jag ju kunna beställa den här (billigaste): https://www.skruvat.se/Sensor-gasspjall-P870612.aspx
Precis som den här (dyraste, är nog Bosch): https://www.skruvat.se/Sensor-gasspjall-P304365.aspx
Kopplingspedal knarrar

Jag har en kopplingspedal som knarrar, jag trodde […]

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]