- tis 22 dec 2020, 16:38
#1419511
Har problem med knappt märkbara misständningar i min S70 GLT -98 med motorkod B5254S!
Den får för sig att misstända sällan, alltså typ en gång var 10e mil och det går flera dagar mellan misständningarna. Misständningarna är så små att jag inte känner dem när jag kör men tillräckligt för att tända lambdalampan. Det enda tydliga symtomet jag fått när lambdalampan lyst är att bilen en gång plötsligt inte ville starta, den missade tändningen och dog som om det inte fanns kompression. Sen när jag försökte starta igen några sekunder senare startade den som vanligt, och den går bra.
Haft den inne på Volvo som gav mig rådet att byta delar själv, eftersom det lätt springer iväg i felsökningskostnad och det är "som att leta efter en nål i en höstack", som volvomecken sa.
Dessa är de enda felkoder jag har:
EFI-543 (misständn. en eller flera cyl)
EFI-452 (misständn. cyl 2)
EFI-453 (misständn. cyl 3)
Fördelarlock, rotor, tändkablar och tändstift är bytt i somras. Lambdasonderna är nya och bilen är noggrant felsökt efter tjuvluft och vakuumläckor. Mecken trodde inte att felet var vevaxel- eller kamaxelgivare, eftersom den då skulle sätta en felkod på någon av dem också. Han rådde mig att börja med tändspole och eventuellt bränslefilter, två lätta byten.
Någon annan som har ett förslag på vad dessa milda men ack så irriterande misständningar kan bero på?
Den får för sig att misstända sällan, alltså typ en gång var 10e mil och det går flera dagar mellan misständningarna. Misständningarna är så små att jag inte känner dem när jag kör men tillräckligt för att tända lambdalampan. Det enda tydliga symtomet jag fått när lambdalampan lyst är att bilen en gång plötsligt inte ville starta, den missade tändningen och dog som om det inte fanns kompression. Sen när jag försökte starta igen några sekunder senare startade den som vanligt, och den går bra.
Haft den inne på Volvo som gav mig rådet att byta delar själv, eftersom det lätt springer iväg i felsökningskostnad och det är "som att leta efter en nål i en höstack", som volvomecken sa.
Dessa är de enda felkoder jag har:
EFI-543 (misständn. en eller flera cyl)
EFI-452 (misständn. cyl 2)
EFI-453 (misständn. cyl 3)
Fördelarlock, rotor, tändkablar och tändstift är bytt i somras. Lambdasonderna är nya och bilen är noggrant felsökt efter tjuvluft och vakuumläckor. Mecken trodde inte att felet var vevaxel- eller kamaxelgivare, eftersom den då skulle sätta en felkod på någon av dem också. Han rådde mig att börja med tändspole och eventuellt bränslefilter, två lätta byten.
Någon annan som har ett förslag på vad dessa milda men ack så irriterande misständningar kan bero på?
Senast redigerad av 1 BertilS70, redigerad totalt 0 gånger.
Volvo S70 GLT -98
25.000 mil
Tropical Green metallic
25.000 mil
Tropical Green metallic