- sön 20 dec 2020, 12:12
#1419091
IMG_9501.JPG (211.15 KiB) Visad 1566 gånger
132244918_10158093705254005_1846585897344982433_o.jpg (472.7 KiB) Visad 1566 gånger
132039400_10158093702364005_3032527686715360452_o.jpg (163.94 KiB) Visad 1566 gånger
132031681_10158093702209005_3707247751705307280_o.jpg (202.55 KiB) Visad 1566 gånger
Hej, för nästan 6 år sedan så köpte jag en laserblå -99 som tydligen enbart skall driva på bakhjulen och där man har demonterat kardan, vinkelväxel och drivaxlar. Efter att jag köpte den så fick den stå ute drygt två månader innan den rullades in i ett värmegarage och har stått där sedan dess i väntan på att jag ska sätta igång med den, vilket jag har tänkt göra nu. bilen står på annan ort och i och med att jag inte tänkt starta med detta projekt på ett bra tag, men fått riktigt sug nu, så har jag inte brytt mig om att undersöka den mer än att endast okulärbesiktat alla kuggar och dom ser bra ut vad jag har sett, har dock inte kollat hylsan samt att jag inte har tagit några andra bilder på delarna än det jag laddar upp här
iallafall så nu under någon vecka över julen så har jag tänkt att montera tillbaka alla delar och starta upp bilen för första gången och utgå därifrån i vidare felsökning varför den inte driver på alla fyra. Jag är novis på detta men jag har kollat runt på Youtube och suttit med sprängskisser för att få en bra bild av vart allt skall sitta osv, men det jag funderat över är:
1. Finns det några packningar/tätningar osv som jag ska byta vid monteringen och finns dom att köpa löst på volvo? Jag har inte kollat men jag tror att hylsan inte är demonterad. Vinkelväxel är delad och stora drevet är utmonterat, och ligger till höger i bild, är det någon speciell tätning som skall mellan de två delarna?
2. Vad för olja bör jag använda till vinkelväxel? Är det vanlig transmissionolja? Och jag har hört att det inte skall rinna ut någon olja från växellåda på en automatare, men att det händer på manuell när man monterar bort drivaxlarna, med andra ord så borde jag kunna räkna med att växellåda har olja?
3.något annat som kan vara bra att tänka på för en som aldrig gjort detta? Min naiva bild är att det bara är att skruva dit allting, fylla på olja där det behövs och så är det klart sen?

4. Jag skall också starta upp motorn för första gången på nästan 6 år, jag har tänkt att byta olja/filter och sedan först dra runt motorn något varv för hand på veven, sen köra den några varv på startmotorn (borttagen säkring för bränsle och tändning) för att bygga upp lite oljetryck och låta motorn gå några varv i lugn takt och sen pilla i säkringarna och starta upp den. Kan det låta som en bra metod?
Mvh

1. Finns det några packningar/tätningar osv som jag ska byta vid monteringen och finns dom att köpa löst på volvo? Jag har inte kollat men jag tror att hylsan inte är demonterad. Vinkelväxel är delad och stora drevet är utmonterat, och ligger till höger i bild, är det någon speciell tätning som skall mellan de två delarna?
2. Vad för olja bör jag använda till vinkelväxel? Är det vanlig transmissionolja? Och jag har hört att det inte skall rinna ut någon olja från växellåda på en automatare, men att det händer på manuell när man monterar bort drivaxlarna, med andra ord så borde jag kunna räkna med att växellåda har olja?
3.något annat som kan vara bra att tänka på för en som aldrig gjort detta? Min naiva bild är att det bara är att skruva dit allting, fylla på olja där det behövs och så är det klart sen?


4. Jag skall också starta upp motorn för första gången på nästan 6 år, jag har tänkt att byta olja/filter och sedan först dra runt motorn något varv för hand på veven, sen köra den några varv på startmotorn (borttagen säkring för bränsle och tändning) för att bygga upp lite oljetryck och låta motorn gå några varv i lugn takt och sen pilla i säkringarna och starta upp den. Kan det låta som en bra metod?
Mvh
