Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1419091
Hej, för nästan 6 år sedan så köpte jag en laserblå -99 som tydligen enbart skall driva på bakhjulen och där man har demonterat kardan, vinkelväxel och drivaxlar. Efter att jag köpte den så fick den stå ute drygt två månader innan den rullades in i ett värmegarage och har stått där sedan dess i väntan på att jag ska sätta igång med den, vilket jag har tänkt göra nu. bilen står på annan ort och i och med att jag inte tänkt starta med detta projekt på ett bra tag, men fått riktigt sug nu, så har jag inte brytt mig om att undersöka den mer än att endast okulärbesiktat alla kuggar och dom ser bra ut vad jag har sett, har dock inte kollat hylsan samt att jag inte har tagit några andra bilder på delarna än det jag laddar upp här 😊 iallafall så nu under någon vecka över julen så har jag tänkt att montera tillbaka alla delar och starta upp bilen för första gången och utgå därifrån i vidare felsökning varför den inte driver på alla fyra. Jag är novis på detta men jag har kollat runt på Youtube och suttit med sprängskisser för att få en bra bild av vart allt skall sitta osv, men det jag funderat över är:

1. Finns det några packningar/tätningar osv som jag ska byta vid monteringen och finns dom att köpa löst på volvo? Jag har inte kollat men jag tror att hylsan inte är demonterad. Vinkelväxel är delad och stora drevet är utmonterat, och ligger till höger i bild, är det någon speciell tätning som skall mellan de två delarna?

2. Vad för olja bör jag använda till vinkelväxel? Är det vanlig transmissionolja? Och jag har hört att det inte skall rinna ut någon olja från växellåda på en automatare, men att det händer på manuell när man monterar bort drivaxlarna, med andra ord så borde jag kunna räkna med att växellåda har olja?

3.något annat som kan vara bra att tänka på för en som aldrig gjort detta? Min naiva bild är att det bara är att skruva dit allting, fylla på olja där det behövs och så är det klart sen? 😎😎

4. Jag skall också starta upp motorn för första gången på nästan 6 år, jag har tänkt att byta olja/filter och sedan först dra runt motorn något varv för hand på veven, sen köra den några varv på startmotorn (borttagen säkring för bränsle och tändning) för att bygga upp lite oljetryck och låta motorn gå några varv i lugn takt och sen pilla i säkringarna och starta upp den. Kan det låta som en bra metod?
Mvh 😀
Bilagor
IMG_9501.JPG
IMG_9501.JPG (211.15 KiB) Visad 1566 gånger
132244918_10158093705254005_1846585897344982433_o.jpg
132244918_10158093705254005_1846585897344982433_o.jpg (472.7 KiB) Visad 1566 gånger
132039400_10158093702364005_3032527686715360452_o.jpg
132039400_10158093702364005_3032527686715360452_o.jpg (163.94 KiB) Visad 1566 gånger
132031681_10158093702209005_3707247751705307280_o.jpg
132031681_10158093702209005_3707247751705307280_o.jpg (202.55 KiB) Visad 1566 gånger
#1419102
Den största frågan är ju varför är kardan bortplockad mm. Skulle nog kunna gissa på att viskokopplingen är skrot så lär nog tyvärr inte driva på alla 4. Men det är väl annars bara att smälla upp allt å prova, vet ej mer än så :-)

Du behöver inte dra runt motorn för hand, räcker med att du kör runt den på startmotorn ett tag :-)
#1419107
hagfeldt skrev:... som tydligen enbart skall driva på bakhjulen
Inte en suck. Varken vinkelväxel eller visco skulle klara det... Bakhjulen driver för övrigt inte ens överhuvudtaget fören framhjulen spinner.
Kardan är säkerligen bortplockad för att det är fel på vinkelväxeln, antingen hylsan eller något mer allvarligt. När viscon är kass slutar den bara driva bak, någon som sällan ens upptäcks.
#1419165
Precis, det är någonting som är trasigt med fyrhjulsdriften å jag fick köpa den som den stog med delarna i skuffen :P enligt tidigare ägare så skulle den enbart driva bak och han trodde att det kunde ha någonting att göra med diffen?? men jag tänkte montera upp allting och själv prova hur den ter sig :P

AWD med visco har väl alltid drivning på bakhjul, typ 5%?
#1419313
Inte en aning, mycket därför jag vill montera ihop allting och se själv hur den uppför sig, samtidigt som jag kan utesluta vinkelväxel som ser riktigt fin ut, har dock inte kollat på hylsan ännu, men det är väl nästan den som man hoppas på att det skall vara?

Men någon som vet var jag ka köra med för olja? är det vanlig transmisionsolja eller läste ågonstans om en vinkelväxelolja?? :P
#1419320
Hylsan är helt klart det vanligaste felet, tätt följt av den där förbenade visco-kopplingen.

Det är möjligt att viscon ligger på och driver ytterst få % hela tiden, men det är inte i närheten av tillräckligt för att driva bilen frammåt(eller bakåt, för den delen).

Annars får du väl rakställa motorn och plocka bort viscon och köra kardan hela vägen, då får du ju RWD ;) (ja, själva bakaxeln klarar det, den är näst intill identisk med 960-axeln)
#1420058
Nu har jag varit ut och rekat alla delar som är demonterade, och vad sägs? Jag tycker det känns som att delarna ser väldigt fina ut och att felet tordes ligga någon annanstans? :-)
Bilagor
1130779.jpg
1130779.jpg (385.3 KiB) Visad 1358 gånger
1130759.jpg
1130759.jpg (922.48 KiB) Visad 1358 gånger
1130772.jpg
1130772.jpg (450.37 KiB) Visad 1358 gånger
1130778.jpg
1130778.jpg (357.85 KiB) Visad 1358 gånger

Hej igen! Har du varit under bilen och inspekterat[…]

Hej, jag använder en autel någon bä[…]

Larmsystem

V60 cc awd 2,4 -16. När jag startar bilen s&a[…]

Service Peugeot 107 2007

Har börjat skruva isär Peugeoten lossat […]