Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av camedriz
Hej!

Jag är på väg att köpa min första volvo kombi. Jag har ca 15000 kr att lägga. De modellerna jag tittar på är 740,850 och v70. Vill gärna ha en så enkel bil som möjligt utan massa onödig el. Kollar därför på bilar från år 2000 och äldre. Har hängt en hel del på blocket och kollat in olika bilar och är ganska förvirrad då det gäller prissättning. En 850 som har gått 18000 kan kosta 12 000 kr medans en 740 som gått 35000 mil kan kosta 35 000kr och till synes ser de ut att vara i samma skick? Har sett överlag att 850:n är billigare, varför är det så? Har den några vanliga fel som människor värjer sig för?
av Malmstroem
Det är marknaden som styr prissättningen. Det finns många som tycker att 940 var den sista "riktiga" Volvon eftersom den var den sista bakhjulsdrivna. Det börjar bli färre av dem tillgängliga, och det är lite av en entusiastbil. Det gör att priserna gått upp.

850 (och även V70) har haft en del problem med oljeläckage mellan motor och växellåda. Även om packningen är billig blir det dyrt eftersom motor och växellåda måste säras på för att kunna byta packningen.

För 15000 kr så blir skicket det viktigaste när det gäller att välja bil. Jag hade tittat efter en V70, främst för att det finns flest att välja på i din prisklass. Det borde göra det lättare att hitta en så bra bil som möjligt. Jag hade troligen valt en V70N, eftersom de hör till de bäst rostskyddade bilarna Volvo gjort, och jag letar hellre elfel än lagar rost -- men det är jag det. :-)
Användarvisningsbild
av BertilS70
Precis, äldre Volvos (740, 940) har blivit dyra eftersom de är bakhjulsdrivna, lite kultförklarade och hippa, folk gör epor av dem, osv. En 850 eller S70 är inte lika "cool" på begmarknaden. När jag tittade på bil i våras var jag lite intresserad av en 940 classic, men när jag insåg att de låg nästan dubbelt så högt i pris som en likvärdig S70 köpte jag en S70.
av camedriz
Ok, det var lite så jag tänkte. Vad pratar vi om för pengar när det gäller oljeläckage mellan växellåda och motor? Hur kan jag se om bilen har det felet?
av MickeM
Byte av den packboxen ligger nog på runt 12.000kr om en mindre verkstad ska göra det.
Då är den oljekladdig under kopplingskåpan.
(Under mellan motor och låda)
Lite oljesvett har "alla", men det kan läcka ymnigt. Då är det byte på G.
Gäller alla fram till 2003 någonstans när packboxen blev bättre och kraftiga läckage betydligt ovanligare.

Ska du ha mycket bil för pengarna ska du titta på sedan-modellerna. En S70 är generellt billigare än V70. S60 billigare än V70N och S80 kan vara riktigt billiga mot en motsvarande skick V70N.
Men ofta behöver man just en kombi.

Enklaste modellerna med 140hk motorn är trevliga bilar med måttlig prissättning. Duger gott för vardags. Även släpa husvagn går bra.
Det är samma mekanik och elektronik i S70/V70 och det är samma i S80/S60/V70N.

Milen kan du strunta helt och hållet i på så gamla bilar. Det säger inget om skicket längre.
En väl omhändertagen med 40.000mil kan vara bättre än en motsvarande med 12.000mil som kanske bara har småkörts eller stått mycket. Givetvis också billigare.

V70N/S60 är bättre i dom flesta avseenden än föregångarna. Ju nyare V70N/S60 desto bättre.
Efter 2004 är de flesta större typfelen åtgärdade och 2006 är dom fullutvecklade till plattform 3 (2008) och allt börjar från 0 igen.

Modellår 2002 har ofta fel på Kombiintrumentet. År 1999 till 2002/3 har ofta problem med gasspjället .
Inget som inte går att fixa, men kostar nån tusenlapp. Inte jättemånga.

Generellt bra bilar, med gott om delar och många som kan dom utan och innan. Många trix finns för div vanliga fel, och Inte minst sådana här forum.

Men som alltid med begagnad bil, måste man ha lite tur. Otur och man får en skitbil vilket märke eller modell man än väljer
Användarvisningsbild
av Lucif3r
En första gen. V70 är rent objektivt sett en bättre bil än 7/945. Det känns i hela bilen att V70 är sisådär 30år nyare i sin design än 945.

Både 7/900-serien och 85x70 är väldigt lättskruvade, men personligen vill jag nog påstå att 85x70 är snäppet bättre, FÖRUTOM på en punkt - allt som har med växellådan och kopplingen att göra.
Båda är billiga att laga med gott om reservdelar att tillgå.... Fast vissa delar till 7/900-serien börjar bli svåra att få tag på, något jag inte märkt av till 85x70, men dom hamnar väl i samma situation om några år dom också.

Hej igen! Har du varit under bilen och inspekterat[…]

Hej, jag använder en autel någon bä[…]

Larmsystem

V60 cc awd 2,4 -16. När jag startar bilen s&a[…]

Service Peugeot 107 2007

Har börjat skruva isär Peugeoten lossat […]