Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejhej!

Jag ska sälja min 850 i helgen, ser det ut som. Just nu är den jäkla dammig på utsidan och skulle behöva tvättas. Men jag är lite orolig för att vattnet ska frysa efter tvätten och således leda till en sämre körkänsla när den provkörs av köparen. Har själv suttit i en bil som tvättats och sedan stått ute i minusgrader en natt, det var en gnisslig och knakig upplevelse. Oroar jag mig i onödan? Kommer han tro på mig om jag säger att den knakar för att den är nytvättad? Skulle det hjälpa om jag nöjeskörde den i en timme efter tvätt? Torkar den ur av motorvärmen då?

Har ingen möjlighet att ha bilen i ett varmt utrymme efter tvätt, och sannolikheten för töväder är cirka 0.
Motorn kan knappast torka upp en hel bil. Risken du tar när du tvättar och låter bilen stå i minusgrader är att dörrar och rutor fryser fast och det kan krävas avsevärt våld för att få upp igen. Tvättar du dock i varmgarage typ GDS-hall och torkar av bilen grundligt medelst valfri metod, sämskskinn eller microfiberduk (rekommenderar microfiber) så torde risken för problem vara minimal.

Det är alltid betydligt trevligare att titta på och provköra en ren bil än en smutsig. Säger också en del om säljarens intentioner. Tycker jag.
Har dock aldrig varit med om att det skulle knaka, gnissla och annat beroende på frusen bil..

Skickat från min ONEPLUS A6013 via Tapatalk

Om du sa tvätta glöm inte o göra rent alla dörr lister och lister luckor.
Gör rent först och stryk på nått silicon finns på macken.
Stryk på några ggr innan tvätt torka torrt o stryk på igen eft tvätten då kanske du klarar dig med dörrar.
Rutor och resten är ju värre.
Bilen igång -> full värme på i bilen -> torka av bilen, gummilister, osv, låt den stå och gå så kupén är rikligt varm.
Då är det ingen större fara, för jag mistänker att det inte är några -30c där du bor, utan fortfarande bara några minus.

Sen kan du ju starta bilen så den bli genomvarm innan köparen kommer för att provköra.
Nexus skrev:Personligen vill jag inte provköra en varmkörd bil. Jag vill vara den första som startar bilen vid provkörning. Då ser man om den har några problem vid kallstart mm
Håller med om detta. Kommer jag och ska köpa en bil blir jag väldigt misstänksam om den är varmkörd när jag kommer dit, då känns det som att säljaren försöker dölja något fel. Men att tvätta bilen i minusgrader, torka den med microfiber, köra en runda för att torka ur den och sen låta den stå över natten innan försäljning är ju inget problem.
Nexus skrev:Personligen vill jag inte provköra en varmkörd bil. Jag vill vara den första som startar bilen vid provkörning. Då ser man om den har några problem vid kallstart mm
Håller med har gått på en nit på det en gång

Hej igen! Har du varit under bilen och inspekterat[…]

Hej, jag använder en autel någon bä[…]

Larmsystem

V60 cc awd 2,4 -16. När jag startar bilen s&a[…]

Service Peugeot 107 2007

Har börjat skruva isär Peugeoten lossat […]