av BertilS70 - ons 18 nov 2020, 20:09
- ons 18 nov 2020, 20:09
#1413417
Då var det dags igen...
Bilen är en S70 GLT från -98, motorkod B5254S. Bilen är tillverkad i juni -97, har gått 20.000 mil och är mycket väl omhändertagen.
"Lambdalampan" tändes för några dagar sen. Tyckte bilen gick konstigt kvällen innan (varvtalet kändes osäkert på tomgång och vid växling) - dagen efter tändes lambdalampan. Fick in den på verkstad, de läste ut felkod 27, "lambdaadaption". Mekanikern (som jag har förtroende för) tyckte själv det var en konstig felkod som inte helt tydligt pekade på lambdasonderna. De "mätte" även lambdorna och båda tycktes funka. Därför felsökte de efter läckage vid insug och avgasrör med rökmaskin. Helt tätt överallt, inga läckage. De gjorde även ett kompressionstest med gott resultat.
Efter denna felsökning kände de sig säkra på att det var lambdasonderna som behövde bytas, och bytte båda två. Frid och fröjd tänkte jag, och körde iväg. Hann bara köra i typ 5-6 mil innan lambdalampan tändes igen.
Kanske har någon av de seniora medlemmarna på forumet någon idé om vad som kan orsaka detta? Bilen ska tillbaka till verkstaden imorgon igen, men jag vill gärna ha tips härifrån forumet också ifall någon varit med om något liknande.
Slutligen: skulle det visa sig att lambdasonderna varit oskyldigt anklagade hela tiden, och felet egentligen var något annat, kommer jag ju definitivt vilja reklamera bytet av lambdasonderna eftersom jag då pungat ut ett antal tusenlappar för något som inte löste bilens fel för fem öre. Någon som vet ifall det kommer gå? Vad är praxis bland hyfsat schysta verkstäder enligt er erfarenhet?
Bilen är en S70 GLT från -98, motorkod B5254S. Bilen är tillverkad i juni -97, har gått 20.000 mil och är mycket väl omhändertagen.
"Lambdalampan" tändes för några dagar sen. Tyckte bilen gick konstigt kvällen innan (varvtalet kändes osäkert på tomgång och vid växling) - dagen efter tändes lambdalampan. Fick in den på verkstad, de läste ut felkod 27, "lambdaadaption". Mekanikern (som jag har förtroende för) tyckte själv det var en konstig felkod som inte helt tydligt pekade på lambdasonderna. De "mätte" även lambdorna och båda tycktes funka. Därför felsökte de efter läckage vid insug och avgasrör med rökmaskin. Helt tätt överallt, inga läckage. De gjorde även ett kompressionstest med gott resultat.
Efter denna felsökning kände de sig säkra på att det var lambdasonderna som behövde bytas, och bytte båda två. Frid och fröjd tänkte jag, och körde iväg. Hann bara köra i typ 5-6 mil innan lambdalampan tändes igen.
Kanske har någon av de seniora medlemmarna på forumet någon idé om vad som kan orsaka detta? Bilen ska tillbaka till verkstaden imorgon igen, men jag vill gärna ha tips härifrån forumet också ifall någon varit med om något liknande.
Slutligen: skulle det visa sig att lambdasonderna varit oskyldigt anklagade hela tiden, och felet egentligen var något annat, kommer jag ju definitivt vilja reklamera bytet av lambdasonderna eftersom jag då pungat ut ett antal tusenlappar för något som inte löste bilens fel för fem öre. Någon som vet ifall det kommer gå? Vad är praxis bland hyfsat schysta verkstäder enligt er erfarenhet?
Senast redigerad av 1 BertilS70, redigerad totalt 0 gånger.
Volvo S70 GLT -98
25.000 mil
Tropical Green metallic
25.000 mil
Tropical Green metallic