Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Då var det dags igen...
Bilen är en S70 GLT från -98, motorkod B5254S. Bilen är tillverkad i juni -97, har gått 20.000 mil och är mycket väl omhändertagen.

"Lambdalampan" tändes för några dagar sen. Tyckte bilen gick konstigt kvällen innan (varvtalet kändes osäkert på tomgång och vid växling) - dagen efter tändes lambdalampan. Fick in den på verkstad, de läste ut felkod 27, "lambdaadaption". Mekanikern (som jag har förtroende för) tyckte själv det var en konstig felkod som inte helt tydligt pekade på lambdasonderna. De "mätte" även lambdorna och båda tycktes funka. Därför felsökte de efter läckage vid insug och avgasrör med rökmaskin. Helt tätt överallt, inga läckage. De gjorde även ett kompressionstest med gott resultat.

Efter denna felsökning kände de sig säkra på att det var lambdasonderna som behövde bytas, och bytte båda två. Frid och fröjd tänkte jag, och körde iväg. Hann bara köra i typ 5-6 mil innan lambdalampan tändes igen.

Kanske har någon av de seniora medlemmarna på forumet någon idé om vad som kan orsaka detta? Bilen ska tillbaka till verkstaden imorgon igen, men jag vill gärna ha tips härifrån forumet också ifall någon varit med om något liknande.

Slutligen: skulle det visa sig att lambdasonderna varit oskyldigt anklagade hela tiden, och felet egentligen var något annat, kommer jag ju definitivt vilja reklamera bytet av lambdasonderna eftersom jag då pungat ut ett antal tusenlappar för något som inte löste bilens fel för fem öre. Någon som vet ifall det kommer gå? Vad är praxis bland hyfsat schysta verkstäder enligt er erfarenhet?
Senast redigerad av 1 BertilS70, redigerad totalt 0 gånger.
Lucif3r skrev:Tyvärr räcker det inte med att det är "typ bosch", det måste vara RÄTT bosh/annat märke. Dvs, nya sonden måste ha exakt samma nummer som din orginalsond.

Men bara för att... Har du kollat upp fördelaren och rotorn, och ev. tändkablarna?
Det är en seriös verkstad så man får ju verkligen hoppas att de satt i rätt lambdasonder... Fördelarlock, rotor, tändkablar och tändstift byttes i somras.
Eftersom koden på adaptionen så tror jag inte att det är sonderna. Att båda sonderna skulle fallera samtidigt och utan att ge dem specifika koder som finns för sonderna är osannolikt. Koden (som jag läser det)är ju att styrsystemet inte kan reglera mot målvärde. Jag skulle leta efter fel på bränsletillförseln, alltså tryck och filter.

Och byt ut alla dem små vinklarna i gummi på vakuumslangarna om dem sitter kvar. Dem orsakar många bekymmer som kan vara svåra att diagnostisera.

Hej igen! Har du varit under bilen och inspekterat[…]

Hej, jag använder en autel någon bä[…]

Larmsystem

V60 cc awd 2,4 -16. När jag startar bilen s&a[…]

Service Peugeot 107 2007

Har börjat skruva isär Peugeoten lossat […]