Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Thugge
#1410946
Har en v70 2000 classic.

Vi har börjat få problem att den är allt mer trögstartad när temperaturen sjunker under 8 grader, ju kallare ju trögare blir det.

Bara så ni vet är jag verkligen en rookie med att meka med bilar.
Men det jag gjort är att byta bilbatteriet, bytt olja och oljefilter. Luftfilter bytt.

Kan de va tändstiften? Men borde inte symptomen visa sig isåfall när de även är varmt?

Alla tips är välkomna!
av MickeM
#1410996
Och varmstart så startar den som ett skott?

Någon av temperatursensorerna, tändstiften absolut, fukt i kontakter, mm, mm.
av Thugge
#1411000
Den startar utan problem om man kört en sväng och sen startar den.

Vart sitter temperatursensorerna och är det lätt att byta själv som en amatör som jag?
av MickeM
#1411059
Thugge skrev: tor 05 nov 2020, 07:13 Den startar utan problem om man kört en sväng och sen startar den.

Vart sitter temperatursensorerna och är det lätt att byta själv som en amatör som jag?
Lufttemperatuegivare för utomhus sitter i fronten någonstans, och för insugsluft tror jag är inbyggd i LMM. Men det skiljer mellan modeller, motoralternativ och årgångar.

Hur som, så tycker jag du ska få den felkodsläst innan du byter något som inte ändå är service eller uppenbara fel.
Tändstift eller skabbiga slangar, osv....
av Thugge
#1411080
Faktum är att när jag lämnade in den för oljebyte och oljefilterbyte så bad jag dem göra en sådan felkodsavläsning. De kunde inte hitta något fel med avläsningen.
Så den avläsningen blev gratis..

Men visst är de exempelvis som så att är de startmotorn så borde detta beteende även ske när de är varmt ute?

Ni får gärna utbilda mig med er vishet, vad har tempgivaren för syfte som kan ställa till med en trögare start?
av Thugge
#1411479
Bytet av tändstift hjälpte föga.

Så nu har den ett nytt batteri och nya tändstift. Oljan och oljefiltret är bytt för mindre än en mil sen.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1411539
Halvkass motortemperatur givare kanske, verkar mätarn för motortempen i instrumenthuset följa som den ska? dvs inga konstiga pendlingar?
Sitter även en tempgivare i fronten under bilen eller rättaresagt 2stycken, den ena är till ECM så den vet temperaturen ute och den andra går till instrumenthuset. Gjorde det iaf på min 99a men kanske skiljer där med beroende på motor?
av Thugge
#1411660
Motortempmätaren verkar inte pendla eller bete sig särskilt märkligt.
Ser dock att utetempen visas korrekt när jag kollar i instrumentpanelen och "bläddrar mig fram" för att kolla utetemperaturen.
Vad är ECM? :'D
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Jag har precis bytat batteriet och felsöka (u[…]

Instrumentpanelen visar konstant -45 grader, har h[…]

Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]