Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag håller på att göra i ordning originalaxeln, har tröttnat på "ODM"-Kinaaxeln jag köpte förra sommaren.. Tycker jag känner vibrationer från tripod-innerknuten och vill ha tillbaka originalaxeln med riktig kulknut. Stödlagret glappar någon halvmillimeter när man vickar på ytterringen och det hörs släpande ljud från tätningarna. Kanske dags för ett nytt efter 50k? ;-) Vore trist om det ger upp på någon långtur. Bil V70 mk 1 -00 manuell B5244S2

Hittade förslag här på jagrullar till ett lager som kullagret.com säljer. Det påstås vara samma fabrikat som Volvo säljer som reservdel. Fint, kostar typ en fjärdedel av Volvos reservdelspris. Skulle precis trycka "köp" när jag började fundera vad fabrikat PBF är. Uppenbarligen står det för Polish Bearings Factory. Hmmm där gick luften ur mitt förtroende för OEM-artiklar :-D

pbf.JPG
pbf.JPG (35.14 KiB) Visad 2266 gånger

Alternativet är att t.ex. köpa Mapco 77600 hos Trodo. Lite skumt bara att detta lager verkar ha sfärisk ytterring. Antar att tanken är att det ska linjera upp sig efter axeln om nu fästet och överfall skulle sitta lite snett. Så frågan är om det är en feature eller ett möjligt problem? :-) Och hur länge håller "price/performance"? Värt att notera att detta lager kostar dubbelt så mycket i andra webshoppar
mapco.JPG
mapco.JPG (41.47 KiB) Visad 2266 gånger

Edit: Det står ju faktiskt FAG på originallagret! Skojar butiken ovan med mig? :-/
IMG_20201006_201122_DxO.jpg
IMG_20201006_201122_DxO.jpg (181.11 KiB) Visad 2258 gånger
Vad veligt det blev nu, det kanske är bättre att behålla FAG-lagret och stå ut med lite glapp är att montera något skumt piratfabrikat? Jag kan ju trycka i mer fett i det. Det rullar ju mjukt och fint.. Synpunkter mottages tacksamt :-)
Beror väl på hur roligt du tycker det är att skruva :P Nu var detta förvisso ett hjullager jag bytte men där stod jag i valet å kvalet mellan ett billigt för 500 eller ett dyrare känt märke (SKF) blev SKF för 1000kr då jag vill att skiten håller ett tag :-D

Så jag skulle nog ta det dyrare varianten förutsatt att det är FAG som är originalmonterat :-)
Den dyrare varianten är inte FAG utan polsk kvalitet! Tittade precis på youtube-video från deras fabrik, blev inte jätteimponerad.
Lägga ut 1200 kr hos Volvo (som numera kanske är PBF om nu kullagret.com talar sanning) känns tveksamt..
Försöker hitta FAG-lager i rätt dimension på nätet men det var inte lätt ;-)
Jo jag köper bara hjullager från SKF eller FAG..
Oem är ju bara en kvalitetsnivå mer eller mindre.

Jag gick in på tools och köpte senast, är rätt säker på att jag fick ett fag. Observera att originallagret kommer i en bredd som är omöjlig att få tag på, gå ner till närmaste standardbredd, det fungerar ypperligt ändå.
Innerknut av tripod-typ är för automater.
Dom har också en dynamisk balanserare, i alla fall på senare modeller. (En gummiring)

Manuella ska ha CV knut liknande yttre med kulor.

Efter att ha läst trådar där du smörjer slavcylindern på fiffigt sätt, antar jag att du har manuell.
Därmed har du nog fått fel axel en gång i tiden.
MickeM skrev: ons 07 okt 2020, 16:47 Innerknut av tripod-typ är för automater.
Därmed har du nog fått fel axel en gång i tiden.
Det var den enda axelvarianten med rätt längd för mk 1 -00 (är tydligen ensam om att ha denna drivaxel) som fanns att få tag i hos drivknuten.se. Hade ingen lust att slanta upp 6000 kr för original..
Ringde Rejmes idag, de vill ha 1498 kr för lagret (9181693). Fabrikat okänt, kan mycket väl vara PBF
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
Skandix säljer samma artikel för 48€, https://www.skandix.de/en/spare-parts/d ... t/1021438/
Även med frakt på 300 spänn är det betydligt billigare.

Edit: Äsch glöm det jag tittade inte tillräckligt noga på artikelnumret. Märket på Skandix-artikeln är okänt.
Senast redigerad av 2 SubMarine, redigerad totalt 0 gång.
SubMarine skrev: ons 07 okt 2020, 18:12 Skandix säljer samma artikel för 48€
Jag jag såg det men då är det fabrikat "skandix".. Noname med andra ord :-D Okej det kanske är bra grejer men hur ska man veta?
Det här måste det ju vara!! :-D https://www.noc.ua/online-catalog-beari ... 8AB.H110AA
Hmm var kan man shoppa sådana? Beställa från Ukraina känns inte helt optimalt :-/ Kollar med Cento Kullager i Linköping så får vi se vad de säger..
FAG.JPG
FAG.JPG (23.48 KiB) Visad 2132 gånger

Ja så skall det se ut som jag minns. Skadar[…]

OM RYSSEN KOMMER

Visst är det jobbigt när det blir tomt i[…]

Läckage kylarvätska

Vilken hjälte du är! Ser exakt likadant […]

Vi som beställt nya XC60

Ja, då är det dags……&h[…]