- tis 06 okt 2020, 20:05
Jag håller på att göra i ordning originalaxeln, har tröttnat på "ODM"-Kinaaxeln jag köpte förra sommaren.. Tycker jag känner vibrationer från tripod-innerknuten och vill ha tillbaka originalaxeln med riktig kulknut. Stödlagret glappar någon halvmillimeter när man vickar på ytterringen och det hörs släpande ljud från tätningarna. Kanske dags för ett nytt efter 50k?
Vore trist om det ger upp på någon långtur. Bil V70 mk 1 -00 manuell B5244S2
Hittade förslag här på jagrullar till ett lager som kullagret.com säljer. Det påstås vara samma fabrikat som Volvo säljer som reservdel. Fint, kostar typ en fjärdedel av Volvos reservdelspris. Skulle precis trycka "köp" när jag började fundera vad fabrikat PBF är. Uppenbarligen står det för Polish Bearings Factory. Hmmm där gick luften ur mitt förtroende för OEM-artiklar
Alternativet är att t.ex. köpa Mapco 77600 hos Trodo. Lite skumt bara att detta lager verkar ha sfärisk ytterring. Antar att tanken är att det ska linjera upp sig efter axeln om nu fästet och överfall skulle sitta lite snett. Så frågan är om det är en feature eller ett möjligt problem?
Och hur länge håller "price/performance"? Värt att notera att detta lager kostar dubbelt så mycket i andra webshoppar
Edit: Det står ju faktiskt FAG på originallagret! Skojar butiken ovan med mig?
Vad veligt det blev nu, det kanske är bättre att behålla FAG-lagret och stå ut med lite glapp är att montera något skumt piratfabrikat? Jag kan ju trycka i mer fett i det. Det rullar ju mjukt och fint.. Synpunkter mottages tacksamt

Hittade förslag här på jagrullar till ett lager som kullagret.com säljer. Det påstås vara samma fabrikat som Volvo säljer som reservdel. Fint, kostar typ en fjärdedel av Volvos reservdelspris. Skulle precis trycka "köp" när jag började fundera vad fabrikat PBF är. Uppenbarligen står det för Polish Bearings Factory. Hmmm där gick luften ur mitt förtroende för OEM-artiklar

Alternativet är att t.ex. köpa Mapco 77600 hos Trodo. Lite skumt bara att detta lager verkar ha sfärisk ytterring. Antar att tanken är att det ska linjera upp sig efter axeln om nu fästet och överfall skulle sitta lite snett. Så frågan är om det är en feature eller ett möjligt problem?

Edit: Det står ju faktiskt FAG på originallagret! Skojar butiken ovan med mig?

Vad veligt det blev nu, det kanske är bättre att behålla FAG-lagret och stå ut med lite glapp är att montera något skumt piratfabrikat? Jag kan ju trycka i mer fett i det. Det rullar ju mjukt och fint.. Synpunkter mottages tacksamt

V70 Mk 1 (P80) -00, sen ny. Snart 65k, siktar på 100k. What could possibly go wrong? Rosten är nu under kontroll efter 25 års experimenterande, med många krokiga omvägar