Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Sambon lämnade S70n, en 97 a, på pendlarparkeringen imorse. När hon kom tillbaka i eftermiddag till bilen så lyser baklysena. Händer inget när hon vrider på nyckeln. Urladdat batteri. Åker ner och får igång den med startkablar efter 2 försök. Efter en stund börjar servicelampan blinka ?? och sedan upptäcker jag att hastighetsmätaren är död... Nån som har varit ute för något liknande? Fick man för att man pratade så gott om S70n på jobbet idag :bored:
Jo, troligen gjorde dom det med, men svagt för jag la inte märke till det när jag kom dit. Sambon skickade en bild på baklysena som lös när hon kom dit.
Funderar på om det räcker att byta instrumenthus? Har haft loss det för några år sedan och bytt instrumentlampor.
Har varit fuktigt väder här ett tag så det kan ha ställt till det. Var ute och startade bilen nu igen. Båda felen är kvar. Dock inga andra problem.
Är det regnrelaterat, så leta efter regnvatten, där det inte ska vara regnvatten. Runt vindrutan, från luftintaget vid kupefiltret, dräneringsslangar, osv.

Naturligtvis kan det vara ljusreläet också.

Blinkar servicelampan bara när motorn går?

Lyser ljuset hela tiden nu också?
Med full kraft när batteriet har ström, eller svagt?
2 problem kvarstår. Hastighetsmätaren fungerar inte. Servicelampan blinkar bara när bilen är igång, hela tiden (Den brukar lysa fast nån minut sen slocknar den ju)
När bilen är stoppad lyser inga lampor. Belysningen fungerar som den ska nu.

Ska köra bilen och ställa den varmt. Kollar regndränen då. Ska ladda batteriet med.
Måste väl vara ljusomkopplaren som gått sönder om bakljusen lyser när de ska vara avstängda? Eller möjligen halvljusautomatiken.. Om det nu inte är stor översvämning vid relä/säkringsboxen framför vindrutan.
Kolla att dräneringarna från lådan framför vindrutan är okej och inte igensatta. Både slangarna som går från plastlocket och dräneringshålen i botten på plåtlådan. Upptäckte stopp i ena slangen på min bil häromdagen, slangarna sitter med ett buntband i nedreänden och idiotiskt nog så går buntbandet tvärs igenom slangen. En utmärkt fälla för tallbarr och annat :oops:

Plastfjädern som ska pressa locket på säkringsdosan mot packningen har gått av på min bil och då tätar inte locket. Har löst det med en skumgummisvamp på locket som trycker ner det då svampen kommer i kläm under motorhuven :-)
Som sagt, just nu fungerar belysningen. Men att den var på när felet upptäcktes.

Hastighetsmätaren död och servicelampan blinkar under körning.

Ska prova byta ut instrumentpanelen och kolla att det inte är stopp i dräneringarna.

Såg att nån hade tagit bort lampan till "Servicelampan" , Hade nog gjort så om det inte var för att hastighetsmätaren packat ihop med.
Ingen ABS-lampa som lyser(kontrollera så den inte är ful-kopplad först)?
Eftersom hastigheten tas från ABS'en är det ytterst sällsynt att hastighetsmätaren slutar fungera utan att det är ett underliggande fel på ABS'en.

Om du ska prova ett annat instrumenthus, se till att det är från en 97-98. 99-00 kommer inte fungera då bl.a. hastighetssignalen tas via CAN-BUS istället för "raka spåret" från ABS'en som på 97-98.
Om du har möjlighet att få in bilen i garage, ta av locken på relä- och säkringsbox och rigga gärna upp en bordsfläkt så det torkar upp där. Det hela låter ju som fuktproblematik.. Kolla om det är blött under golvmattorna, det styrker misstanken isåfall
Servicelampan blinkar väl bara när man håller in trippmätar-nollställningsknappen för att släcka lampan (på min -00 iaf). Antar att processorerna tror att trippmätarknappen är ständigt intryckt? Lite vatten på rätt ställe kan säkert ordna sånt ;-)
Hade så där på en 99a S70 jag hade slog jag igen dörren kunde lysena runt om tändas ibland oberoende väder. Tror jag hade uppe en tråd om det här.
Fick förslag på nåra relän som kunde bråka. Han dock aldrig få ordning på det va jag minns då felet bara dök upp ibland. Den bilen vart påkörd på parkeringen utav mina pundar grannar vart skrot. Lysena kunde även tändas utan att jag petat på bilen.
Inget strul med service lampa eller mätaren.

Edit minns nu att jag testade att byta ett grått relä. Ljus kontroll relä utan framgång lär vara det som Micke nämner jag hittade just det gamla som jag sparade.
Möjligt att det kunde finnas nått relä till hittar inte tråden just nu.
Byta nedre slang till intercooler

Du behöver inte släppa på nå[…]

Xc70 aut Vxlåda awd d4 2016

Långskott Prova att slå ac’n , o[…]

V50 T5 oljeförbrukning

Först o främst den kräver inte a5/[…]

Jaha men om man tar bort bara laddaren, kommer d[…]