Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

På bakaxeln på höger och vänster sida är det något som skrapar och tar i när jag monterat reservhjulet (det kompakta special-reservhjulet). Hjulet går rundt men jag vågade bara köra 100 meter med skarpljudet. Jag har Volvo orginal hjulbultar som vanligen sitter på 16 tum lättmettallfälgar. Någon som har erfarenhet av detta?
MickeM skrev: mån 05 okt 2020, 11:20 Du har inte stukat bromsskölden när du monterade hjulet?
Lätt gjort.
Tack för tips. Skal undersöka det. Men jag tror inte det då det var samma skrapljud när jag monterade reservhjulet på den motsatta sidan tidigare i somras (punkteras föresten Goodyear lättare än andra däck? Två punkteringar på några månader på 6 mnd gamla däck). Kanske bäst att mäta hjulbultarna men jag är ganska så säker på att de är Volvo orginal.
Även utan fälg och hjulbultarna bottnade ska dom inte slå i någonstans, förutsatt att det är orginallängd på dom givetvis.

Hur är skrapljudet? Är det konstant skrap hela varvet runt, eller är det typ bara ett ställe på varvet det skrapar?
Det jag skulle göra är att hissa upp bilen och snurra hjulet för hand, betydligt lättare att lokalisera skrapet då.

Sen tycker jag du kastar ut nödhjulet och slänger i ett sommardäck/vinterdäck istället. Då har du iaf ett ordentligt reservhjul som du törs åka på ;-)
Är det inte risk att hjulskruvarna kommer i kontakt med handbromsbackarna om man använder längre hjulskruvar än original?
Lucif3r skrev:Sen tycker jag du kastar ut nödhjulet och slänger i ett sommardäck/vinterdäck istället. Då har du iaf ett ordentligt reservhjul som du törs åka på
Får ett vanligt hjul plats under luckan på en S/V 70 då?.
gubbstrutt skrev: tor 08 okt 2020, 08:12
Lucif3r skrev:Sen tycker jag du kastar ut nödhjulet och slänger i ett sommardäck/vinterdäck istället. Då har du iaf ett ordentligt reservhjul som du törs åka på
Det får plats men inte om man har ett extra baksäte där som jag har.
Lucif3r skrev: mån 05 okt 2020, 16:58 Jo, om man använder längre än orginal. Annars nä, dom går fritt med typ 1-2mm till godo utan fälg. Tar man även bort bromsskivan slår dom såklart i.
Nu visade det sig vid kontrollmätning at Volvo orginal har två olika längder, dem med 17 mm skalle är 2 mm längre fram till koningen jämfört med dem som 19 mm skalle. Jag hade helt enkelt för låmga bultar för reservhjulet. Klantigt...
LOB skrev:
gubbstrutt skrev: tor 08 okt 2020, 08:12
Det får plats men inte om man har ett extra baksäte där som jag har.
Aha.... Då blev det så klart värre :-(

Hade ingen aning om att 17mm/19mm bultarna var olika långa, så då fick man lära sig något nytt :-D

Nej precis märkte det. Nu är den bytt oc[…]

Xc70 aut Vxlåda awd d4 2016

Långskott Prova att slå ac’n , o[…]

V50 T5 oljeförbrukning

Först o främst den kräver inte a5/[…]

Jaha men om man tar bort bara laddaren, kommer d[…]