Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JennieF
Har upplevt de senaste dagarna att vi vissa tillfället har bilen "hackat" en kort bit. Trodde först att jag hade fått punktering, men sedan blev det bra och jag tog mig hem.

Nu när jag skulle åka och hämta barnet hackar den lite vid både tomgång samt när jag började backa ut från gården, men jag vågade inte åka iväg när den beter sig så.

Min bror som är mekaniker trodde på att det ev kunde vara tändstift och/eller bränslefilter, och ja, jag har inte bytt dessa.

Till saken hör att jag bor på landsbygd utan buss, är dessutom jätteförkyld och hör till samhällets avskräde just nu, och måste ha bilen fungerande.

Vad tror ni kan vara felet? Vart börjar jag någonstans?
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
JennieF skrev:Min bror som är mekaniker trodde på att det ev kunde vara tändstift och/eller bränslefilter, och ja, jag har inte bytt dessa.
Utöver det kolla lock rotor kablar till att börja med om det inte är gjort.
av JennieF
gubbstrutt skrev: lör 12 sep 2020, 12:27
JennieF skrev:Min bror som är mekaniker trodde på att det ev kunde vara tändstift och/eller bränslefilter, och ja, jag har inte bytt dessa.
Utöver det kolla lock rotor kablar till att börja med om det inte är gjort.
Vad är det för kablar / rotorlock du pratar om?
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
Fördelarlocket tändkablarna som går till tändstiften och rotorn som snurrar runt inne i fördelaren.
Är kontakt ytorna brända ärjade korroderade är det vanligt med de symtom du nämner.
Dåliga tändkablar brukar ge överslag med misständning som följd
av JennieF
gubbstrutt skrev: lör 12 sep 2020, 12:34 Fördelarlocket tändkablarna som går till tändstiften och rotorn som snurrar runt inne i fördelaren.
Är kontakt ytorna brända ärjade korroderade är det vanligt med de symtom du nämner.
Dåliga tändkablar brukar ge överslag med misständning som följd
Om vi säger såhär. Jag har haft bilen i 3-4 år. Jag har aldrig bytt stiften vad jag kan minnas :x
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
Ok kan vara ide att kolla sagda saker plus stiften o bränsle filtret som din bror nämnt. Personligen skulle jag börja med stiften samt koll av kablarna.
Kablarna kan kollas genom att linda på nåra var eltejp på den delen som sitter runt tändstiften . Samt en koll av tändkablarna efter hål eller skav typ där de ligger i mot motorn.

På min bil var fördelarlocket rotorn och tändkablarna aldrig bytta . Det var bara tändstiften som var bytta typ 4 år före jag köpte bilen.
Senast redigerad av 2 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gång.
av MickeM
Fördelarlocket är alltså det gulaktiga som sitter med 6 kablar på sidan av motorn.
Lossar du det, så tänk på att KABLARNS MÅSTE SITTA PÅ SAMMA STÄLLE igen.
Ska du byta, så sätt tejp och markera vilken kabel som är vilken. Byt gärna kablarna också.
Är budgeten väldigt tajt, kan man testa att linda eltejp på den hårda delen av kabeln som går ner i motorn. Det röret är det som det blir överslag ifrån.
Men dina symptom tyder mest på fördelarlocket.
Eftersom du nu sannolikt INTE har ett lock liggandes, och en bra bit till någon affär, så börja med att lossa det och rengör noga INNUTI. Se över kolen efter brännmärken.
Skrapa försiktigt rent. Kolet i mitten är faktiskt viktigast, och är det kort eller rent av avbrutet, är felet där. Bör sticka ut över 5mm i alla fall.

Bränslefiltret är det knappast i detta fallet, men byte är ju aldrig fel. Kan krångla lite, så gör det inte hemma utan bra grejer och väl och stabilt upplyft bil. (Framför/innanför höger bakhjul)

Byt tändstiften istället för bränslefilter.
av JennieF
MickeM skrev: lör 12 sep 2020, 12:49 Fördelarlocket är alltså det gulaktiga som sitter med 6 kablar på sidan av motorn.
Lossar du det, så tänk på att KABLARNS MÅSTE SITTA PÅ SAMMA STÄLLE igen.
Ska du byta, så sätt tejp och markera vilken kabel som är vilken. Byt gärna kablarna också.
Är budgeten väldigt tajt, kan man testa att linda eltejp på den hårda delen av kabeln som går ner i motorn. Det röret är det som det blir överslag ifrån.
Men dina symptom tyder mest på fördelarlocket.
Eftersom du nu sannolikt INTE har ett lock liggandes, och en bra bit till någon affär, så börja med att lossa det och rengör noga INNUTI. Se över kolen efter brännmärken.
Skrapa försiktigt rent. Kolet i mitten är faktiskt viktigast, och är det kort eller rent av avbrutet, är felet där. Bör sticka ut över 5mm i alla fall.

Bränslefiltret är det knappast i detta fallet, men byte är ju aldrig fel. Kan krångla lite, så gör det inte hemma utan bra grejer och väl och stabilt upplyft bil. (Framför/innanför höger bakhjul)

Byt tändstiften istället för bränslefilter.
Det är alltså en sådan här: https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese ... 2000027238

som jag bör rengöra/byta ut? Om jag byter ut den, är det bara att skruva loss den och sätta dit den igen? Eller är det avancerade grejor?
Xc70 aut Vxlåda awd d4 2016

Långskott Prova att slå ac’n , o[…]

V50 T5 oljeförbrukning

Först o främst den kräver inte a5/[…]

Jaha men om man tar bort bara laddaren, kommer d[…]

.nu är röret hemma så nu å[…]