Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bilen i fråga...
https://www.blocket.se/annons/skane/vol ... l/91817894

Söker en andrabil att övningsköra med min dotter i. Automat är det som gäller. Vi har bara Volvobilar i familjen (nyare) i dag så tänkte fortsätta på det spåret.
Är nere på 50k nu inkl oljeservice och kamremsbyte. Är det ett galet köp?
Elektroniskt gasspjäll på denna. (När börjar dessa krångala? Ålder eller körda mil, annat?)
Vad mer att tänka på?
Bilen har bara haft en ägare och är servad på verkstad minst en gång/år.
Ska vara helt rostfri.

Tittar även på en S40 2.4i 170 aut, 6600mil -05, servad och fin, samma pengar.
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... k/91848092

Vilken bil är ett bättre köp?

Tack för hjälpen.

Robert
Det är ett oerhört högt pris på S70in, även om den gått få mil. Bilar går sönder av ålder lika mycket som av mil. Du kan få mycket modernare och säkrare bil för pengarna att övningsköra i för samma pengar. Jag hade aldrig gjort det.

Om det finns andra bilar, vad är anledningen till att köpa en särskild bil att övningsköra med? En bil med automat slits ingenting även om den körs av en oerfaren förare.
av LOB
S70n har, eller kommer snart ha, ett visst samlarvärde och priset återspeglar väl det. Problemet är att när du kjørt 10k mil så är det bara en vanlig något sliten S70 som inte är värd många kronor. Vad jag har läst så börjar inte gasspjället krångla innan 20k mil men det kanske inte gäller på en 21 år gammal bil?
Har du tänkt att använda den som söndagsbil eller daglig bruksbil efter du är färdig med övningskörning? Om du har tänkt att behålla den som en klenod så kan det säkert vara ett trevligt och inte alltför oekonomiskt köp.

S40 är en betydligt modernare bil med bättre krocksäkerhet etc. Men den har ju inget samlarvärde ännu om den nu någonsin kommer få det..
Tack för bra svar. Jag har nog tänkt att behålla bilen och ha som bruksbil när vi kört färdigt, alternativt får dottern bilen om hon vill glida runt så ståndsmässigt :)
Sedan är S70'in en "riktig" Volvo till skillnad från den Belgiska S40'in. Hjärtat säger S70 men det är sannolikt bättre ekonomi i S40'in?
En normaskabbig S70 är en bil som är värd kanske 10 tusen. En riktigt fin men med normalt miltal 25k kanske. https://www.blocket.se/annons/jonkoping ... _/91427094 Du betalar alltså extremt mycket för det låga miltalet, om bilen ändå ska användas som bruksbil skulle jag tittat på en mer normalprissatt bil. Men det är jag det, du gör som du vill. Om du VILL ha en fin S70 och behålla länge och struntar lite grand i pengarna så kör på!
Som sagt, milen har ringa betydelse när bilen blivit gammal.
Slitdelarna som är enkom milrelaterade är bytta redan på dom med 25.000mil plus, och det är inte dom största kostnaderna.

Vevaxeltätningen tex handlar också om tid.
Slavcylindern till kopplingen likaså.

Köp en i mycket gott bruksskick istället för en bråkdel av priset. Den går lika länge den. (I tid räknat)
Drivlinan klarar över 60.000mil om den hålls efter någorlunda.
Bilar skrotas inte av mil-anledning sedan 70talet.
Och då rostade dom också oerhört.
Såpass låga mil visar att bilen stått oanvänd under långa perioder. Den avgörande frågan är om den har stått ute i regnet eller inne i varmgarage. ;-)
En släkting köpte nyss en V70 2.5T -04, gick fortfarande väldigt fint i motor och automatlåda trots 37000 mil.

Byte servopump på S80 1999. Tyvärr gi[…]

Tysta sommardäck V90

XC60 tystare än V90, A6 tystare än Q5...[…]

Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]

Tjuvström V70 2005

Ska se om jag kan kika närmre på den im[…]