Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Erik Å
Har noterat att en ventil plingar märkbart under de första sekunderna efter start, är det läge att bli orolig? ;-)
Typ PLING PLING pling pling... (blir i princip ohörbart efter ca 15 sekunder). Märks mest om man startar upp i garaget med nedvevade rutor. V70 B5244S2 -00, har ju bara gått drygt 52k. ;-)
Borde man kolla ventilspelet? Det ska väl gå att mäta om man tar bort de stora insex-skruvarna på ömse sidor om tändstiftsbrunnarna?
Å andra sidan är jag inte säker på att jag vill veta.. justering är ju ett jätteprojekt på dessa motorer.. :bored: Önskar faktiskt att Volvo hade behållit de hydrauliska lyftarna
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
Säker på att du har stela tryckare?
Jag hade det inte i min S70 sen 99a modellår 00.
B5244S 170 hk motorn.
Senast redigerad av 1 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gånger.
av MickeM
2000'ish är brytgränsen, och Volvo har som tradition bytt lite när "lagret tog slut", typ.
Inte alltid så med årsmodell osv.

Var inte 15sek lite kort tid för ett ventilspel att ändra sig så märkbart med mekaniska lyftare?

Jag vill också dra mig till minnes att ventiltickande var det omvända, dvs högljuddast med varm motor. Men då var det ventilbrygga och grejer. Inga överliggande kamaxlar.

Slitet VVT drev kanske? Dom kan rassla och leva om ganska rejält.

Nu har jag inte hört ljudet, och tydligen är det ett nytt ljud.
För aluminiummotorer rent generellt tycker jag annars går hårt när dom är kalla. Så även Vit-blockarna.
Toyotor tycker jag rent av slamrar och rasslar kalla, men dom bara går och går...
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
MickeM skrev:Jag vill också dra mig till minnes att ventiltickande var det omvända, dvs högljuddast med varm motor. Men då var det ventilbrygga och grejer. Inga överliggande kamaxlar.
Brukar stämma på motorer med överliggande kammar med.

Edit motorer som har stela tryckare eller lyftare. En hydraul enhet ska ju kompensera för värme expansionen och tvärt om vid kall motor. Så en motor med stel ventilmekanism brukar låta mest varm
även hydral lyftare kan ibland låta mer vid varm särskilt gammalt.
Här syftar jag på tick/ knäpp ljudet som ibland uppstår just vid uppstart med hydral lyftare / tryckare fast lägre mindre ljud om man säger.
Då hela tiden alla grejor blir ju gammla o sletena.
Senast redigerad av 7 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Erik Å
gubbstrutt skrev: tor 27 aug 2020, 22:26 Säker på att du har stela tryckare?
Njae, jag har bara förutsatt att det är det. Denna bil marknadsfördes med att den hade "nya" revolutionerande motorn.. :-)
Jag får väl lyfta på tändstiftskåpan och titta, har för mig att något Robert-DIY avsnitt visar precis hur man ser skillnad på toppar med hydrauliska tryckare respektive shimsade..
Men återigen, det är inte ett egentligt tickande utan tydligt "plingande" som tonar bort ganska snabbt. Kan en ventil ha blivit skev så att tallriken inte träffar sätet helt plant? Och varför blir det tyst när den blir varm..?
Användarvisningsbild
av Erik Å
Haha.. Jag tänkte filma / spela in ljudet så jag riggar upp mobilen, drar igång motorn och det hörs inte minsta antydan till något plingande eller tickande. :-o
Påminner om när barnen var små och man var tvungen att gå till doktorn för att de hade ont någonstans. Väl insläppta till doktorn så blev barnen hur friska och pigga som helst :-D
Ljudet lär väl komma tillbaka.. Tills dess får bilen jobba på som vanligt!
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
Erik Å skrev: fre 28 aug 2020, 08:02
gubbstrutt skrev: tor 27 aug 2020, 22:26 Säker på att du har stela tryckare?
Njae, jag har bara förutsatt att det är det. Denna bil marknadsfördes med att den hade "nya" revolutionerande motorn.. :-)
Jag får väl lyfta på tändstiftskåpan och titta, har för mig att något Robert-DIY avsnitt visar precis hur man ser skillnad på toppar med hydrauliska tryckare respektive shimsade..
Men återigen, det är inte ett egentligt tickande utan tydligt "plingande" som tonar bort ganska snabbt. Kan en ventil ha blivit skev så att tallriken inte träffar sätet helt plant? Och varför blir det tyst när den
blir varm..?
En krokig ventil är o förblir krokig hela tiden med taskigt komp och dålig gång som följd. Jag har med sett det klippet med Robert du tänker på.
En hydral tryckare brukar ju knäppa eller ticka men vem vet. Ta bort plast kåpan o kolla det e ju enkelt.
Kolla runt efter nått annat som skulle kunna orsaka ljudet.
Det är ju som Micke M säger 1999 är det jobbigaste året det har man fått märka x antal gånger.
Jo en hydral tryckare /lyftare blöder ibland ur oljan o tappar sin spänst eller trycket om man så vill under ventilfjäderns tryck som ligger på konstant vid avslagen motor.
När du startar ska enheten förhoppnings vis pumpa upp sig om den funkar och det blir då tyst.
Jag grunnar även på om du tillfälligt hade fått nått litet skit korn i tryckarn då kan det ibland bli att det blir ett annat otäckare ljud än det vanliga ticket. Det som då blir är att tryckaren/ lyftaren läcker och trycks ihop ännu mer när du startar. Jag har grejat en del med Harley lyftare som funkar enligt samma princip som dina tryckare gör.
Om en ventilfjäder har gått borde det låta hela tiden och dåligt komp och gång även då.
Var iaf så på min Harley.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Ingen blir gladare än jag om det visar sig att det är hydrauliska lyftare. :-) Samtidigt tror jag att jag har sett de stora skruvarna som man kan ta bort för att mäta spelet, de lär väl inte finnas på de äldre topparna med hydrauliska lyftare? Det här är å andra sidan en tidig -00, byggd maj -99.
Bytte man inte till shimsade lyftare för att klara miljöklass 1-kraven? Om man sen har satt in gamla grejer och ändå påstått att bilen mötte miljöklass 1 så är det väl att betrakta som bedrägeri gentemot myndigheterna? Typ ett tidigt "dieselgate"? :-D Men svenska myndigheter verkar inte bry sig om sånt, annat är det i USA ;-)
av SubMarine
Min 99:a byggd sent 98 har hydrauliska tryckare och är MK1. Jag gissar att byte av styrsystemen, separata tändspolar samt VVT gjorde största miljövinsten.
Användarvisningsbild
av frasse4
VVT har väl aldrig funnits tillsammans med hydrauliska lyftare?
Volvo S60 T3 2012 bytesråd

Har nu provkört den men måste säga[…]

Tysta sommardäck V90

Efter en resa på 240mil ner och tillbaka fr[…]

Kan vara så. Värt att tänka p&arin[…]

V50 T5 oljeförbrukning

M1 FS 0W40 är så top-end olja det g&ari[…]