Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Sommarbilen en C70 cab årsm 2003 med 5växlad automatlåda (15000 mil) har börjat bete sig konstigt denna säsongen. När växellådan är kall så växlar den mjukt och fint men efter ca 20 min körning blir växlingarna hårdare och hårdare. Till slut slår det rejält och bilen tar ett litet skutt framåt när D läggs i. Gäller både vid upp och ner växling samt mellan N och D eller N och R. När bilen stått och svalnat så blir det samma procedur så fort växellådan är varm igen. Felsökning på Volvo verkstad är gjord, inga felkoder uppvisade samt att växellådan fått nytt adoptionsmönster. Mer vill dem inte göra på Volvo, dem har inga servicepaket för bilen och kan därmed inte få fram rätt olja eller instruktion för ett oljebyte i lådan.

Alternativen är spolning av växellådan hos en firma som rätt utrustning för detta, kostnad ca 6000kr. Jag är dock osäker på att detta skulle hjälpa, tänker att det vore mer troligt om symptomen med hårda växlingar hade kommit vid uppstart och när växellådsoljan är kall och sedan avtagit när den blir varmare? Rädd för att det blir 6000kr för ingenting.

Kan symptomen härledas till oljekylaren? Hur kontrollerar man det isåfall?

Begagnad växellåda från bildelsbasen med ca 9000 mil kostar just nu 5000kr inkl frakt, montering tillkommer för kanske 7-8000kr eller vad tror ni hos en mindre verkstad? Skulle ju vara jäkligt trist om man gör detta och så kvarstår problemet och finns i oljekylaren?

Vad hade ni gjort i detta läget?
Jag hade börjat med att kolla hur färgen på oljan ser ut och att det är rätt nivå. Den ska vara klarröd och inte lukta bränt. Om oljan verkar dålig hade jag köpt 20L olja och spolat den själv. Man brukar koppla bort returslangen från oljekylaren och koppla på en egen slang där som man leder till en spilloljedunk. Sen kör man motorn i några sekunder tills det börjar komma bubblor i oljan från oljekylaren. Då stänger man av motorn, och fyller på lika mycket olja som man tappat ur. Sen upprepar man proceduren tills oljan som kommer ut ser bra ut.
Automater brukar krångla varm, betydligt oftare än kall.
Spolning kan absolut hjälpa, men 15.000mil var lite tidigt för problem med det tycker jag.
Omöjligt? Nej.

En "oljecheck med lukt" som föregående föreslår är en utmärkt början.
Ähhh vadå, köp Swedols Automat olja 20L 1400kr och skölj/gör många byten själv eller på vanlig billig verkstad.
Betala 6000 för sköljning av en låda som inte fungerar som den ska? :oops: :sick:

https://www.swedol.se/auto-jkpg-1004306.html

Blir den bättre av det köp riktig olja och gör ett sista byte. Eller rulla vidare på den oljan. Ska funka med kortare bytesintervall med AW lådorna om inte minnet sviker.

Vad gäller oljeköp så kolla specen på din, vad det ska vara för olja.
Men jag är säker på att Agrols olja, finns på ex Granngården funkar utmärkt.
Har själv haft den i en volvoautomat (några år äldre dock) hade samma spec som Volvos olja men betydligt billigare.
Volvo gör ju ingen egen olja så det är ju bara onödigt dyrt att köpa där, vet inte i dagsläget men för några år sedan var det OKQ8 's i Volvos dunkar.
Och som någon skrev, så är det inte svårt att spola lådan. (google finns) 🤗

Nej precis märkte det. Nu är den bytt oc[…]

Xc70 aut Vxlåda awd d4 2016

Långskott Prova att slå ac’n , o[…]

V50 T5 oljeförbrukning

Först o främst den kräver inte a5/[…]

Jaha men om man tar bort bara laddaren, kommer d[…]