Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jonnyo
I juni la ac:n av och jag körde till en verkstad med ac certifikat.En liten läcka konstaterades och läcktätning och rätt mängd gas fylldes på.
Nu kyler den bra men bilen rycker hela tiden ungefär med 2-3 sekunders mellanrum och det låter som om det klickar i ett relä på passagerarsidan nere vid golvet någonstans.
Det klickar ungefär var 10 sekund.Stänger man ac:n försvinner alla problem.Innan påfyllning gjorde den inte så.
Systemet innehåller fortfarande rätt mängd gas.Någon som har ett tips?
Användarvisningsbild
av Erik Å
Det där låter precis som när kompressorna slår av och på (alldeles för ofta om det är 2 sekunder). Är där själv. Man kan känna ett litet ryck i bilen när kompressorn slår till, vid vissa hastigheter i alla fall.. Drar man på full kyla så ska kompressorn gå hela tiden utan något klickande om allt står rätt till.
Kolla först att spelet i kopplingen på kompressorns remskiva är rätt, ska vara 0.2 - 0.5mm har jag för mig. När det är över 0.7mm så kan det bli problem men då oftast att kompressorn inte slår till alls då det är riktigt varmt
av jonnyo
Tack för svaren.Sorry glömde bilmodell,bilen är en S70 1999. Tidigare ryckte den lite grann då och då när ac kopplade in men nu är det hela tiden.Står man man med huven öppen så hör man när kompressorn kopplar in och det sker inte varannan sec. och vad är det som klickar på passagerarsidan?Kan magnetkopplingen slira så det blir dessa symptom?.Det är väldigt irriterande och köra när det är såhär
Användarvisningsbild
av Erik Å
Passa på att känna om det går trögt att vrida runt kopplingsskivan. Tydligen börjar en del kompressorer att gå jättetrögt med tiden, det skulle kunna förklara varför man känner att hela bilen rycker. Har försökt smörja upp packboxen på min och den verkar gå betydligt lättare nu (går att vrida runt med handkraft utan att det gör ont i fingrarna :-) ). Men man kommer inte åt packboxen med mindre än att man tar loss kopplingen.
Det sitter antagligen ett relä i AC-styrenheten som man hör klicka då det slår av eller på strömmen till solenoiden i kopplingen. Eller om den kanske är klicket från kopplingen som man hör.
Jag diskuterade med Volvo-verkstan och de påstod att kopplingen kan slira om spelet är för stort. Jag vet inte riktigt om jag tror på det.. :oops:
Användarvisningsbild
av Nexus
En seriös AC verkstad brukar inte fylla på någon sorts tätningsmedel. Provtrycka och byta komponent som läcker sen provtrycka och fylla gas med ev lite spår medel så man kan se om det fortfarande läcker lite någonstans.
Min V70-99 så går oxå kompressor av/på med typ 3 sec mellanrum och jag hör klicket som du beskriver. Jag har inte testat fylla gas men tror att det kan vara för lite på min för den kyler inte vidare bra och har aldrig fyllt på 16 år så det är nog på tiden kolla mängd gas i systemet.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Det är rätt vanligt att man kan känna ett ryck i bilen när kompressorn slår till, speciellt på dom motorsvagare modellerna. Det blir en plötslig förändring av belastningen på motorn när kompressorn slår till. Är kompressorn lagom halvsliten med kanske inte helt optimalt spel blir det ofta ännu mer märkbart.

Dvs, "rycken" är, på sätt och vis, normalt. Att du lägger märke till det nu är troligen för att kompressorn tidigare sällan, eller rent av aldrig, slagit till, i kombination med åldersslitage. Heck, jag känner antydande till "ryck" i min T5a t om när kompressorn slår till.
Det är svårt att säga hurvida just dina "ryck" är att anses normala eller ej utan att känna på just din bil, men ett korrekt spel på kompressorn, samt att kompressorn är i bra skick överlag, kan drastiskt minska symptomen.
av MickeM
Jag har själv märkt att rycken blivit betydligt mindre när jag justerat spelet i kopplingen.
Från irriterande till knappt märkbara.

Klicket från nått relä eller liknande hörde jag också i en S70 1997/8 jag hade förr om radion var av, och måttlig fläkt.

Jag SPEKULERAR I att förstorade rycket kanske kan ha med tiden kopplingen tar på sig.
Dvs motorn SKA kompensera för tillslaget, även med manuell ac, men eftersom tillslaget tar nån tiondels sekund längre tid, blir det missmatch med kompenseringen och tillslaget. Rycker blir klart märkbart.

Men givetvis blir allt mycket sämre om kompressorn går för tungt. Det behöver man se över anledningen till i så fall.

Det är inte rörelsen i sig som tar 10delar med enstaka tiondels millimeter i skillnad, men det ska först magnetisera plattan och sedan få den att röra sig.
Ju längre ifrån, desto mer tid.

Men jag bara spekulerar, som sagt.
av jonnyo
Tack för era tips.Jag får börja och kolla spelet i kopplingen och även känna om den går hyfsat lätt att dra runt.Finns det inte nåt fläktrelä därnere på passagerarsidan som kan spöka?Det är 144 hk motorn så lite skall det ju kännas men inte så här mycket.Återkommer när jag kollat det andra som jag nämt.

Byte servopump på S80 1999. Tyvärr gi[…]

Tysta sommardäck V90

XC60 tystare än V90, A6 tystare än Q5...[…]

Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]

Tjuvström V70 2005

Ska se om jag kan kika närmre på den im[…]