- mån 10 aug 2020, 17:15
Skriva vad du har för bil och motoralternativ är bra, för det skiljer en hel del mellan bilarna som behandlas i denna forumdel.
Mät hur hög spänning som kommer till spolen, och ta reda på vad det SKA vara. Inte nödvändigtvis 12v när motorn går.
Nu minns jag inte riktigt hur det var på 850 och tidiga S/V70. Länge sedan jag grejade med en sådan nu. Någon kan säkert hur det är.
Så nedan är bara spekulation!
Om det är förkopplingsmotstånd, så spolen jobbar med lägre spänning under drift och överspänning vid startögonblicket, blir inte spolarna långlivade om man skippar motståndet.
Då jobbar den konstant med överspänning.
Det förekom på äldre Volvos (förgasarmodeller) att motståndet inte byttes utan helt togs bort om dom pajade.
Dom fick en "signal" vid startmotorn som gav spolen ström förbi motståndet.
Men jag minns som sagt inte om "nyare" har den kvar, och sannolikt kommer då en sådan signal ifrån ECM. Inte analogt ifrån startmotorn.
Så ger ECM (eller om det kommer ofrån tändlåskontakten som är vanligt problem i sig) för hög spänning när det inte ska, är det förklaringen.
Kör inte Volvo själv länge men har mekat med åtskilliga och i relativt färskt minne.