Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har denna "fönsterruteguide" till bakdörr, som jag lyckades spräcka vid demontering, har nu limmat med "Loctite Superglue", men har nu lossnat för 2:a gången vid återmontaget.

Har någon ett tips på lim som biter?
_20200802_112019.JPG
_20200802_112019.JPG (193.87 KiB) Visad 1555 gånger
Jag kommer ihåg en tid då lim var att lita på,
innan modernt skräp som prioriterar miljö & hälsa.

Köpte även en tub Karlssons klister härom året, de måste ju ha ändrat recept, vilket skräp.
Jag har kört superlim med framgång på inredningsdetaljer på min 940, men jag brukar lägga lite tyg på insidan indränkt i lim så man får lite armering i skarven.
Är inte det där någon skumfylld historia som suger i sig allt lim..? Jag skulle testat med snabbepoxy.
Och så någon slags armering på utsidorna. Tunn glasfiberväv genomdränkt med epoxy eller snabblim. Tunn bomullsremsa går också men blir förstås inte lika starkt.
frasse4 skrev: sön 02 aug 2020, 14:51 Jag har kört superlim med framgång på inredningsdetaljer på min 940, men jag brukar lägga lite tyg på insidan indränkt i lim så man får lite armering i skarven.
Bra tips, men den hade tyvärr behövt armering på både in-/utsida, då limskarven knäcks så lätt då det är svårt att inte ta tag i delen, när den ska sättas på plats.
Erik Å skrev: sön 02 aug 2020, 14:54 Är inte det där någon skumfylld historia som suger i sig allt lim..? Jag skulle testat med snabbepoxy.
Och så någon slags armering på utsidorna. Tunn glasfiberväv genomdränkt med epoxy eller snabblim. Tunn bomullsremsa går också men blir förstås inte lika starkt.
Nix ren hård, riktigt hård plast märkt "POM", har prövat limma nu en 3:e gång, därefter spraya vinylfärg på och torka.
Går det inte en 3:e gång, så får jag väl skaffa epoxy.
Den är knixig att få på plats, så behöver man rätta till, så är det kört.
Om det gör dig gladare så kan jag meddela att POM betraktas som "svårlimmad plast", finns speciallim för denna. Googlade på limma pom
https://www.wurth.se/produkter/kemi/lim ... lim-plast/
http://www.support.induflex.dk/Plast_Li ... Lang=sv-SE
Det har hänt att jag har värmt/borrat in knappnålar som armering när jag har lagat t.ex. avbrutna värmereglage-vred (åkte Renault 19 en gång i tiden, i den lossnade det mesta :-o )
gubbstrutt skrev: sön 02 aug 2020, 19:22 Du fick aldrig växelspaken i näven i den bilen? :laugh:
När du nämner det.. Inte hela spaken men jag tror att fick knoppen lös i handen en gång :-D
Det gick åt mycket snabblim med tiden för att hålla inredningen på plats!
Svanis skrev:
Erik Å skrev: sön 02 aug 2020, 14:54 Är inte det där någon skumfylld historia som suger i sig allt lim..? Jag skulle testat med snabbepoxy.
Nix ren hård, riktigt hård plast märkt "POM", har prövat limma nu en 3:e gång, därefter spraya vinylfärg på och torka.
Går det inte en 3:e gång, så får jag väl skaffa epoxy.
Den är knixig att få på plats, så behöver man rätta till, så är det kört.
Varför inte köpa en bra begagnad på bildelsbasen.se?

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Att den spruckit betyder att plasten är spröd och har blivit dålig med åren, så även om du lyckas limma ihop den biten är oddsen stora att den spricker någon annanstans istället.
Du lär också tänka på att plasten rör på sig med värme/kyla, vilket knappast underlättar att få en limfog att hålla. Just den där biten sitter ju väldigt utsatt för UV-ljus osv också, vilket inte heller underlättar.
För att få det att verkligen hålla så behöver man plastsvetsa, men det är en halv vetenskap att lyckas med.

Jag föreslår istället att du jagar reda på en "ny" från skroten, det är både enklare och troligen billigare i slutänden än massa limtuber :-)
Volvo som inte startar.

Hur krokar man bort kopplingswiren Du skruvar p&[…]

Volvo S60 T3 2012 bytesråd

Har nu provkört den men måste säga[…]

Tysta sommardäck V90

Efter en resa på 240mil ner och tillbaka fr[…]

Kan vara så. Värt att tänka p&arin[…]