Jag håller med micke i det mesta.
Gamla rödblockare(och än mindre andra motorer från samma period) är inte så jävla skottsäkra som folk vill minnas.
Visst, dom var enklare byggda, och därav gick det ofta att rädda motorerna relativt enkelt när(obs: NÄR, inte om) något rasade. T ex på en B230 så blir inte hela motorn skrot om kamremmen går av/kuggar över, till skillnad mot dom flesta nyare(främst DOHC, inkl. B2x4) motorer.
Däremot GÅR äldre rödblockare göra mer skottsäkra, men det gäller ju likväl även nyare motorer så det är ju en moot point.
Men för vardagligt användande i orginalutförande är gamla motorer inga höjdare... Bilar överlag är betydligt mer driftsäkra nu för tiden än förr. Jag minns för typ 30 år sedan när morsan hade en gammal förgasar-240, var alltid spännande och se om den ville starta på vintrarna

Det problemet har ju i stort sett helt och hållet försvunnit med tiden.
Har helt klart en modernare motor med mer sofistikerat styrsystem som vardaglig "frakta-arslet"-motor än en äldre mer primitiv.
Gillar man att skruva och modifiera motorer är äldre motorer ypperligt. Men vardaglig körning där man bara vill ta sig från A till B, och helst tillbaka till A igen utan en stor klump i magen? Nä tack.
Nu har ju jag visserligen, likt många i den här forumsdelen, en gammal motor ändå(det är ju ändå bra precis 30 år gammal teknik hos volvo) som "frakta-arslet"-motor, men likväl är den herrejösses mer modern och sofistikerad än dom gamla rödblockarna.
När det gällar att skruva så är jag dock lite tvådelad... I mångt och mycket föredrar jag faktiskt att skruva på volvos vitblockare än dom gamla rödblockarna, vitblockarna känns mer logiskt uttänkta än rödblockarna, som jag ibland bara stirrat på och undrat hur f-n dom tänkte när dom designade den eller den delen av motorn. En känsla jag aldrig fått när jag skruvat vitblockare. Men jag är lite speciell också

(ett bättre argument är tvärställd vs. rakställd motor när det gällar lätt-skruvat, men just själva motorerna föredrar jag vitblockarna).
Ingen motor är perfekt, många är rent av dåliga, ny som gammal. Men i det stora hela har utvecklingen gått helt åt rätt håll över åren när det gäller driftsäkerhet.
Jag är dock lite inne på Mickes spår, dom flesta problem idag beror på undermåttlig service. Detta behöver prompt inte vara neglekt från ägaren, även tillverkarna sätter ibland totalt galna service intervaller. Oljebyten är väl det mest uppenbara, helt idiotiskt långa intervaller på många nya motorer.
Det många inte vet, eller bryr sig i(inkl. tillverkarna), är att ju äldre motorn blir och ju längre den körs, desto tätare service bör man göra. Motorer slits, det är ofrånkomligt, så tätare service med tiden kan man tjäna måååååånga mil på. Likaså beror det på hur bilen körs. Går den mest kortkörningar behöver den servas oftare än om den skulle gått långkörning.
Det är inte en slump att bl.a. taxibilar i småorter som ofta har långkörningar är i bättre mekaniskt skick än storstadstaxi som mest puttrat runt korta sträckor i snigelfart.