Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har sett en You tube video på en Volvo 5 cyl. bensinmotor 2005 där två vevlager hade skurit pga dålig oljeförsörjning. På denna motor var oljefiltret monterat på vevhusventilationens oljefälla monterad ungefär mitt på motorn under insugningsröret. Videon antydde att det var något felkonstruerat med oljesystemet, men det var på engelska o han pratade väldigt snabbt så jag hängde inte med.

På min V70 -00 sitter filtret på oljesumpens vänstra främre hörn.
Är detta helt olika motorer?
När jag lånade ut min V70-00 skar ett vevlager och vevstaken gick ut genom blocket. När jag letade beg. motor fick jag erfara att det inte var ovanligt på Volvos vita motorer.
Var kan jag läsa mer om dessa problem?
Det är nog snarare så att äldre Volvos ofta gått långt 30-40000 mil och folk behandlar den som att de är underhållsfria, dvs. Öppnar aldrig motorhuven och kollar oljenivån. Inte ovanligt att de börjar dra lite olja och ingen motor överlever utan olja...
Motorerna har en del gemensamt, men det skiljer mycket också. Blocket exklusive gördeln, oljepumpen, vevaxel, kolvar och stakar ser ut att vara samma. Sen börjar det skilja.

Att lager ger sig kan bero på flera saker, men klent underhåll och många mil tar död på mycket. Sen finns det saker inuti motorn som gör att man kan få problem med smörjsystemet. O-ringen till röret som suger upp oljan ur tråget till exempel. Igensatt sil på det röret är inte heller helt ovanligt.
I början på You-Tube videon berättas att motorn kommer från en S40 My 2005. Femmorna som sitter i VolvoFordarna dvs S40/V50(Focus) och V70II(Mondeo) skiljer sig ju från de som sitter i V70N på ett antal punkter:
- Motorfästen
- Vevhusventilation och oljefilter
- Termostatplacering
- Kolvkylning infört
- VVT drev
- något jag missat( ;-)

Sen håller jag med frasse4 och Marlboroman att lagerproblemen kommer sig av dåligt och ibland obefintligt underhåll. Har sett ett antal skräckexempel och det är synd på så fina motorer.
Tackar.
På min gamla motor som skar är jag säker på att det fans kolvkylning och VVT.
Finns det olika beteckningar på motorerna?
Efter att ha sett filmen har jag en ide om att de långa oljegallerierna med vinklar o vrår samlar upp skräp. Om bilen körs på ett lugn normalt sätt händer inget, men om man sen kör så hårt bilen kan gå, så släpper skiten o pluggar igen någonstans. Har hört av en som arbetar på en stor skrot att det brukar vara ett o samma vevlager som skär.
I mitt fall kan min teori stämma - bilen hade körts långa ( ca 5 mil) dagliga sträckor. 32 000 mil. Bilens såldes till en familj. Sonen med veckogammalt körkort blir stående på motorväg mitt i natten med skjuten motor.
Sånt hörde jag aldrig talas om på B18, B20, B23 tiden.
Nja, vi som körde 142'or osv i full trafik håller inte med om det sista.
En B20 skar för mig. (Sen hade jag isbilar, osv, som mycket hände med, men dom räknas inte)

Dom gamla Volvo krånglade MYCKET mer än dom nyare. Man tyckte helt enkelt inte det var en så stor grej att byta vevlagren och framför allt kamaxeln som slet ner nockarna vid 25-30.000mil och blev svag.
Även på skapligt servade.
Toppen lyftes nog minst en gång per motors livslängd i snitt gissar jag.
Motorbyte utfördes betydligt oftare än idag.

Jag bor inte så långt ifrån en mindre turistattraktion, och minns -70 och tidiga-80tals bilar som inte startade, kokade osv.
En i veckan i alla fall under säsong.
Det händer oootroligt sällan nu mera.

Lättskruvade var dom, men skruva fick man.

Jag är tämligen säker på att det är en paradox i att eftersom motorerna går så länge, servas dom så dåligt. Bilar körs nog mer mil idag mot då också.
Jag håller med micke i det mesta.
Gamla rödblockare(och än mindre andra motorer från samma period) är inte så jävla skottsäkra som folk vill minnas.
Visst, dom var enklare byggda, och därav gick det ofta att rädda motorerna relativt enkelt när(obs: NÄR, inte om) något rasade. T ex på en B230 så blir inte hela motorn skrot om kamremmen går av/kuggar över, till skillnad mot dom flesta nyare(främst DOHC, inkl. B2x4) motorer.
Däremot GÅR äldre rödblockare göra mer skottsäkra, men det gäller ju likväl även nyare motorer så det är ju en moot point.

Men för vardagligt användande i orginalutförande är gamla motorer inga höjdare... Bilar överlag är betydligt mer driftsäkra nu för tiden än förr. Jag minns för typ 30 år sedan när morsan hade en gammal förgasar-240, var alltid spännande och se om den ville starta på vintrarna :P Det problemet har ju i stort sett helt och hållet försvunnit med tiden.
Har helt klart en modernare motor med mer sofistikerat styrsystem som vardaglig "frakta-arslet"-motor än en äldre mer primitiv.
Gillar man att skruva och modifiera motorer är äldre motorer ypperligt. Men vardaglig körning där man bara vill ta sig från A till B, och helst tillbaka till A igen utan en stor klump i magen? Nä tack. :-D
Nu har ju jag visserligen, likt många i den här forumsdelen, en gammal motor ändå(det är ju ändå bra precis 30 år gammal teknik hos volvo) som "frakta-arslet"-motor, men likväl är den herrejösses mer modern och sofistikerad än dom gamla rödblockarna.

När det gällar att skruva så är jag dock lite tvådelad... I mångt och mycket föredrar jag faktiskt att skruva på volvos vitblockare än dom gamla rödblockarna, vitblockarna känns mer logiskt uttänkta än rödblockarna, som jag ibland bara stirrat på och undrat hur f-n dom tänkte när dom designade den eller den delen av motorn. En känsla jag aldrig fått när jag skruvat vitblockare. Men jag är lite speciell också ;-) (ett bättre argument är tvärställd vs. rakställd motor när det gällar lätt-skruvat, men just själva motorerna föredrar jag vitblockarna).

Ingen motor är perfekt, många är rent av dåliga, ny som gammal. Men i det stora hela har utvecklingen gått helt åt rätt håll över åren när det gäller driftsäkerhet.
Jag är dock lite inne på Mickes spår, dom flesta problem idag beror på undermåttlig service. Detta behöver prompt inte vara neglekt från ägaren, även tillverkarna sätter ibland totalt galna service intervaller. Oljebyten är väl det mest uppenbara, helt idiotiskt långa intervaller på många nya motorer.
Det många inte vet, eller bryr sig i(inkl. tillverkarna), är att ju äldre motorn blir och ju längre den körs, desto tätare service bör man göra. Motorer slits, det är ofrånkomligt, så tätare service med tiden kan man tjäna måååååånga mil på. Likaså beror det på hur bilen körs. Går den mest kortkörningar behöver den servas oftare än om den skulle gått långkörning.
Det är inte en slump att bl.a. taxibilar i småorter som ofta har långkörningar är i bättre mekaniskt skick än storstadstaxi som mest puttrat runt korta sträckor i snigelfart.
Kan bara hålla med er, men min undran gällde bara vevlagret på vitmotorer.
Kan fylla på era listor: Om man lyckades köra 10`mil med en VW fick man en guldklocka från Södertälje.

Alla 240 var inte "kamremssäkra" berodde på att det fans olika utformningar av förbränningsrum o kolvar. Jag har erfarenhet av haveri på båda!
"slet ner nockarna vid 25-30.000mil" : berodde ju på att dom missat härdningen under en viss tidsperiod. Ingen felkonstr.
Jag byter hellre topp på en B20 än en vitmotor:))
Motorn på filmen verkar långtifrån ren på insidan; pluggar en oljekanal igen med smuts eller om intagssilen blir igentäppt så skär vilken motor som helst. Så är de gjorda :-)
Det man kan göra är att sköta oljebyten minutiöst.. Volvo-motorerna samlar smutsig olja någonstans, vi är flera som sköljer igenom med en skvätt ren olja vid oljebytena (se andra trådar här)
Och i vitmotorerna, speciellt dom äldre, samlas denna smutsiga olja oftast i oljekanalerna till och från vevhusventilationen.
Kanalerna ner i blocket är dom mest "riskabla". Många petar ner något i kanalerna(för att "göra rent" dom), och således trycker ner skiten i tråget istället, vilket leder till att skiten följer med den färska oljan och fastnar i oljesilen istället... Och det är inte speciellt nyttigt för motorn :P
Volvo som inte startar.

Hur krokar man bort kopplingswiren Du skruvar p&[…]

Volvo S60 T3 2012 bytesråd

Har nu provkört den men måste säga[…]

Tysta sommardäck V90

Efter en resa på 240mil ner och tillbaka fr[…]

Kan vara så. Värt att tänka p&arin[…]