Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej på er 🤗 Har fått stora problem känns det som. Pilen för vinterläge börjar blinka när jag kommer upp i typ 20 km/h eller så tänds den direkt, samt sport/ekonomiknappen blinkar. Symptomen kommer å går. Ibland går hon som en klocka men ibland är hon slö. Svårstartad och ibland stannar hon när hon går på låga varv. Jag får felkod 1, 2, 4 vilket säger: Kretsen för val av körläge kortsluten till jord och felkod 2, 3, 2 vilket säger: Hastighetsgivarens signal saknas. Har bara reservnyckel åxå. Har hört av ngn att det typ ger samma symptom?!
Vad tror ni kan lösa problemet? MYCKET TACKSAM FÖR SVAR :x
Senast redigerad av 1 Älskavolvoännumer, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Servicelampan har ingen anknytning till något, överhuvudtaget. Den tänds efter X antal mil alt. X lång tid efter den senast släcktes/nollställdes(manuellt!), oavsett om bilen blivit servad 10min innan eller ej.
Den lysar när man startar bilen och slocknar efter ca 1 min.
Åter igen, den har noll anknytning till något funktionsmässigt på bilen. Den går enbart efter en timer som måste nollställas manuellt. Den kan enklast jämnföras med en väckarklocka, bara för att du vaknar 10min innan klockan ringer så stänger ju alarmet inte av sig och kommer likväl larma om 10min - om du inte manuellt stänger av den ;-)

Det är mycket troligt att växelväljaren på växellådan är kass, dom blir det med åren. Likaså hastighetsgivaren på lådan. Jag kommer dock inte ihåg om hastighetsgivaren sitter för sig självt på lådan eller är inbyggd i växelväljarpaketet.
Oki. Blir ju förstås nyfiken på hur jag släcker servicelampan 🤔 Jag glömde skriva att jag bara har reservnyckel å ngn sa att det blir typ samma symptom då?! Tack så jättemycket för ditt svar. Har börjat känna mig smått desperat 🤪 👍
av volvo94
Servicelampa släcker du från diagnostikenheten i motorrummet, står en bra beskrivning om felkoderna 850 i början på forumet.
Växelväljaren går att göra rent, men det är inte säker att det är den som är problemet.
Vad skönt att man kan avfärda misstanken om nyckeln då 👍 Å om det hade varit fel på hastighetsmätaregivaren då hade väl hastighetsmätaren på instrumentpanelen varit kajko?? Vad spännande 🤩 Då ska jag bara lokalisera växelväljaren å se om jag kan komma billigt undan. Älskar utmaningar 🤩 Å du Lucif3r har gett mig hoppet tebaka 😆
Tysta sommardäck V90

Glöm inte bort er egen hörselkurva n&aum[…]

Luftkudde domkraft

Är det sån här du menar? https://[…]

Sedan börjar den "bluddra" och k[…]

Buckelteknik har vi haft bra erfarenhet av https[…]