Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, jag har hittat ett litet kylarvätskeläckage ifrån mitt värmepaketet, någon här som vet om det sitter packningar som kan ha blivigt dåliga eller behöver värmepaketet bytas?

Undrade också om vattnet alltid cirkulerar genom paketet eller om det stoppas av någon ventil lär man har reglaget på 0. Tänkte om jag kunde åka med reglaget på 0 tills jag harproblemet löst så det slipper sippra ut vatten hela tiden
Senast redigerad av 2 Adam0148, redigerad totalt 0 gång.
Finns ingen ventil, kylvattnet cirkulerar genom värmepaketet hela tiden
Vanligt att det börjar läcka vid o-ringarna men gamla värmepaket kan också läcka lite här och där..
Om man ger sig på projektet att riva ur värmepaketet så är det lika bra att sätta i ett nytt plus nya o-ringar. Värmepaket köpte jag hos trodo.se, o-ringar från Volvo (numret hittar du på någon av de första sidorna i den här tråden)
viewtopic.php?f=16&t=154080&hilit=v%C3% ... 0#p1365983
Tack för svar,
Kollade och det värkar som att den iaf kan begränsa flödet på nåt sätt då det inte märks alls när fläkten är avstängd men när jag hade full värme på och knäppte på auto så så jag direkt att det kom lite vatten.
Läckan är väldigt liten Ca 1 liter På en månad.

Hittade en värmepaketsats på v-parts med packningar som ingick
Igen begränsning på vattnet genom värmepaketet, där är det fullt flöde hela tiden. Det som förmodligen händer när du kör igång fläkten är att du kyler ner värmepaketet och metallen krymper vilket gör att läckage uppstår. :-)
Adam0148 skrev:Läckan är väldigt liten Ca 1 liter På en månad.
Tycker 1 liter per månad är rätt mycket. :-(
Adam0148 skrev:Hittade en värmepaketsats på v-parts med packningar som ingick
Om det är ett no name värme paket köp ett med ett känt märke på i stället.
Vparts brukar ha bra grejer. Jag köpte själv det billigaste jag hittade till min dåvarande skabbiga S70 jag åkte med då, och den passade perfekt och Oringar ingick.
Första gången jag bytt element på mindre än en timme på en modern bil. Ovanligt lätt, får jag lov att säga.

1liter på en månad var mycket tycker jag också. Då är golvet riktigt kladdigt där under mattorna.
Läckan kommer nog när det blir tryck i kylsystemet med värmen. Kallt kylsystem har i regel inget/blygsamt tryck.
Tysta sommardäck V90

Glöm inte bort er egen hörselkurva n&aum[…]

Luftkudde domkraft

Är det sån här du menar? https://[…]

Sedan börjar den "bluddra" och k[…]

Buckelteknik har vi haft bra erfarenhet av https[…]