Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Adam0148
Hej

Jag har en s70 från 2000 med b5244t motorn.
Jag var ute och åkte som vanligt och helt plötsligt när jag skulle svänga av vägen så dör motorn när jag frikopplar och ska växla ned.
Den startar hur fint som helst men dör lika lätt efter 5-10 sek om jag inte håller gas.
Antar att felkoderna skulle säga direkt vad det är för fel då motorlampan tändes en gång medans jag försökte få hem bilen (Lyser inte just nu)

Ca 3 min Innan detta inträffade så kom samtalsämnet om varvstoppen som ligger på 4000 rpm när man står stilla upp i bilen. Jag körde i ca 50 km/h och la i friläget och tröck på gasen, tänkte att den skulle bryta elektroniskt på 4000 rpm som när man står stilla men till min förvåning gick den upp på 6500-7000 rpm innan varvstoppen gick in. Har aldrig gjort det tidigare och tror inte heller det har med felet att göra men känns nästan som ett för bra sammanträffande.
av Adam0148
Okej, själv tänkte jag mig nån givare eller nån vakumslang. Den svarar på gas hur fint som helt och hörs inget när den går. ingen märkbar effektskillnad heller, turbon laddar som den ska med

Såg nämligen på en tidigare tråd och då gick motorn skit på tomgång när gasspjället var dåligt, min går hur fint som helst och när den väl dör tvärdör den. Tänkte om vevaxelgivare eller liknande är glapp?
Märkte nu när jag körde bilen att farthållaren har slutat fungera med, den kan gå på tomgången ett tag men lyssnar man noga kan man höra att den börjar kämpa lite och sen dör den, känns som glapp nånstans.
Den kan göra lika dant när man kör på låga växlar,(det är då det märks iaf) slutar svara på gas, och börjar kämpa för att hålla igång. men sen hoppar han igång igen och går som vanligt
av SubMarine
Jag skulle försöka få ut lite felkoder. Det låter inte som klockrena gasspjällssymptom. Har du några andra symptom? Oljud eller liknande? Dör den alltid efter några sekunder om du inte håller gas eller varierar det?
av Adam0148
Den går precis som vanligt utan oljud eller nåt, När man kör på låga växlar kan den sluta svara på gasen och vilja dö men hoppar igång och går som vanligt efter nån sekund igen utan att dö. Känner lukt av oförbränt bränsle efter det. Men det är inga som helst fel på hur den går när den väl går.
Känns som att han tappar bort positionen på veven en kort stund och sen hittar den igen.
Kan inte säga att det är speciellt regelbundet men det inträffar ganska ofta.

Hade liknande fel på en 945a som dog när den hade blivigt varm och startade inte förns den kallnat. Då var vevgivaren kass.
Vet inte hur denna modell fungerar när det kommer till sånt så därför jag frågade här.
Jag ska försöka få fram felkoder
Användarvisningsbild
av Erik Å
Hmm är det inte kamaxelgivaren som gör samma jobb på vitblockarna..?
Den har förstås självdiagnos men det är inte självklart att feltäckningsgraden är 100% :-)

Hej jag har märkt att det kommer diesel ur av[…]

Skruvat i luftfjädringen sen spa xc90in lans[…]

Rätt namn för denna komponent är: M[…]

Tack - Återkommer!