Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fredrik86
#1381333
Hej!
Min Volvo startar i minus 20 och plus 30 som en klocka, men det är något som stör.
Jag är jägare och ibland finns behovet att köra kortare sträckor (4-9km)och stänger jag då av motorn så är det oftast lögn att få igång den igen. Startmotorn går fast då och då slår den ifrån, om den mot förmodan går igång då så är den sur och på endast tomgång så blurrar den ihop och dör.

Kör jag milen plus lite till så den är varm på riktigt så startar den lätt igen.

Har hört lite olika teorier från olika håll men vet inte vad jag ska tro eller vart jag ska börja. Vad tror ni?
av Albireo
#1387896
Gått långt?
Drar den någon olja?
Startar den när den blivit helt kall igen?
Tror du att den inte får bränsle eller tändnings problem?

Har upptäckt att 850 verkar vara känslig på batteri - med dåligt batteri uppstår konstiga fenomen.
Annars känns det som något tempgivare som ger fel information. (möjligen i MAS:en (luftmängd mätaren) - om 850 har någon)

Enklast? hade varit att kunna testa några olika givare... (men just nu har jag ingen idé vilka)
Användarvisningsbild
av Hasse53
#1390095
Detta problem har tidigare varit uppe på forumet och kallades då för 10 meters sjukan. Symtom: kallstarta och kör nägra meter och stäng sedan av motorn. Försök sen starta igen och motorn vägrar gå igång, Väntar man en timme(kommer inte ihåg exakt) så går motorn att starta. Hade en 850-94 som uppförde sig så här och det var som om kompressionen försvann. Startmotorn gick fortare än normalt och den troliga förklaringen var att oljefilmen blev borttvättad av startduschen av bensin. Har inte märkt av liknande symtom på senare årgångar.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1390161
Att "vänta någon timme" hjälper inte... Oljefilmen, och således kompressionen, kommer inte tillbaka för att man väntar.... Däremot kan man ha en jäkla tur att kompet hinner bildas den microsekunden som krävs för att motorn ska hosta igång, innan den spolas bort av bränslet igen.
Korrekt metod är att hälla i ca en matsked olja i varje tändstiftshål(plocka ur stiften! givetvis), koppla ur spridarna, veva på starten tills man hör kompet komma tillbaka, koppla i spridarna, starta bilen och låt den bli varm innan man stänger av den.

Nyare årsmodeller är inte immuna mot detta fel, dock är det inte fullt lika vanligt som tidigare årgångar. På senare årgångar beror det mestadels på hur sliten motorn i fråga är, medans äldre kan få problemet direkt från fabrik, typ.
av MickeM
#1390196
Kör man 4 till 9 kilometer bör man inte drabbas av "10meters-sjukan" eller Lawnmoversyndrome som det också kallas.

Däremot om man bara flyttar bilen 4 till 9 meter.... Det handlar om att motorn går endast några sekunder. Kör man någon minut drabbas man inte.

Men visst, bilen är gammal och säkert sliten...
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1390290
Påminner om min V70 144 hk 10v motorn. Innan jag bytte lock rotor tändkablar o stiften.
Parkoppla två mobiler samtidigt?

Förresten - varför inte bara fixa en lur[…]

Stämmer, det är en S60 R-design: https:/[…]

Finns många bra trådar hur man lö[…]

Kamrems byte

Hej, Jag vill bara uppdatera och säga att ja[…]