Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av vo97
Volvo 855 med 10v motor. har problem med att vevhusventilationen sätts igen ofta. Bilen körs ganska korta sträckor och jag förstår att det är ett problem. Har en 745 -90 med 230f som gått dubbelt så långt som körs ungefärligt lika lite, men har inga problem med den. 745-an har betydligt grövre slangar från vevhusvent och är ansluten direkt till insugningsröret. 855 med 10v har en smal slang som ansluts till insuget före gasspjället.
Är det någon här på forumet som har någon bra lösning på att koppla för att få bättre sug till oljeavskiljaren, jag har fundering på att försöka göra en extra anslutning på oljepåfyllningslocket
Användarvisningsbild
av Erik Å
Du kör väl inte på delsyntetolja? Sådan verkar lämna mer gegga i oljeavskiljaren och i slangarna..
av vo97
Nej jag använder helsyntet 5-40 från Swedool.
Jag har en 850 med 20v den har en slang som är ansluten till toppen, den rengör jag endast vid kamremsbyte var 12år.
10v geggar igen redan efter knappt ett år.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
@vo97, Nje varför geggar inte min 10v motor igen på ett år då?. Kör ofta korta sträckor jag med.
Byter olja med 800 till 1000 mil mellanrum
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
Ja just du fråga efter en lösning. Det är nog tyvär att riva ner och byta alla slangar och burken under insuget. :bored:
Och ner med oljetråget om det är en massa skit i blockets och trågets kanaler som man måste ha bort. Eftersom gegg klumparna trillar i tråget om du ska göra rent hela vägen ner. Det sugs annars upp av oljepumpen inte bra alls. Du passar på o göra rent tråget och silen på oljepickupen. Har för mig att det sitter nåra o ringar som ska bytas med. Minns inte om det är vanlig packning på tråget eller om det ska limmas med nått svindyrt men bra lim som endast härdar där det behövs överskottet löses upp av oljan.
av vo97
Tråget nere och allt rengjort för två år sen. Vid test med handske över oljepåfyllning i september förra året var där övertryck, den grövre slangen som går till insuget var igensatt, bytte burk och slangar. Nu efter vintern upptäcktes samma sak, i helgen ska jag riva allt igen. Bilen har inte ens gått mer än 18.000 mil.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
Det är ingen slang som pajat den här gången då?
Tex den lilla som sitter på sidan på insuget på passagerar sida.

Hej jag har märkt att det kommer diesel ur av[…]

Skruvat i luftfjädringen sen spa xc90in lans[…]

Rätt namn för denna komponent är: M[…]

Tack - Återkommer!