Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Adam0148
Hej,
Jag har funderat och letat länge efter svar på hur pass mycket man kan sänka s/v 70 fram till 2000 utan att drivaxlarna tar stryk. Då jag förstått att detta är ett känt problem. (Även på senare Volvo modeller) Vissa säger att man inte får problemet förens man i princip rycker fjädrarna och andra säger att det räcker att sänka 20mm mer än original för att stöta på problemet.
Är det skillnad emellan TDI modellerna och bensinarna?
Skulle vara väldigt tacksam för vägledning till befintlig tråd eller svar på andra vis

Hade gärna sänkt min s70 en aning mer. Dock är det inget krav, därav vill jag gärna veta mer säkert innan jag lägger pengar på coils. Har ett väghållningskitt nu
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Jag har inga exakta mått, men det krävs betydligt mer sänkning än möjligt(förutsatt att du fortfarande vill ha bibehållen fjädringsfunktion, dvs) innan drivaxlarna tar så mycket stryk.
Saker som t ex spindelled och k-hämmarstag kommer tacka för sig långt innan drivaxlarna gör det. Visst kan det bli något mer slitage på drivknutarna när man sänker i vissa förhållanden, men det är rätt marginellt ändå.

Något som däremot dödar drivaxlar är kassa motorfästen, i första hand det högra. Är det kasst blir det helt fel brytning på axeln.

F.ö. tycker jag din S70 ser lagom hög ut :)
av Adam0148
tack för svar :)
Jag hade tänkt en sänkning på 3 max 4 cm. Vill göra det ordentligt och vågar inte kapa fjädrarna om det blir oåkbart. Därför nöjer jag mig tills det blir coilovers :-)
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Men vill du sänka 3-4cm till från där den är nu så lär man börja fundera lite på vad man anser vara körbart och inte.

Hur mycket fjädringsväg blir det kvar? Några cm lär man ha för komfort, väghållning och besiktning. Finns det spel kvar i spindelleden för den får inte bottna! Går den det så kan den gå av i extrema fall. Och med lägre markfrigång så blir ju trottarkanter och såna saker större bekymmer.

Hur mycket bump-steer (självstyrning vid fjädringsrörelse) står man ut med? För desto mer du sänker desto mer markant blir den effekten. Och den går inte att bygga bort på ett enkelt sätt på dessa framvagnar.

Hur mycket plats har du i hjulhusen? Det är trångt redan från början. Med rejäl sänkning och stora hjul så får man bekymmer med att det tar i hundbenen. Fram så smalnar hjulhusen av fort i ovankant plus att man har skärmkanten att förhålla sig till när man vill svänga.

Sen lär man ju fundera lite på vad man har råd med för coilovers. Det finns olika varianter och man fundera ut vad som är viktigt. Ska det bara vara lågt? Justerbara? Krav på fjädringsväg / komfort? Möjlighet att välja hårdhet på fjädrarna?
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
Tycker den ser ut att vara sänkt redan?. Så jag håller med Lucif3r det ser helt ok ut.
Vad är det för väghållningskitt du har?@Adam0148,
av Adam0148
Ifrån nuvarande höjd hade jag bara tänkt mig att sänka den Max 2 cm (3-4 blir för mycket, Har måttat nu) så hjulen kommer lite närmare skärmkanten, är väl medveten om att det är trångt.

Jag tror att det är vparts väghållningskit. Det var föregående ägare som installerade det. Men har egentligen ingen aning, kunde lika gärna vara bilstein. Allt jag vet är att det är gula dämpare och de är bra mycket hårdare än original. Har inte tittat på dem så noga
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
Adam0148 skrev: tis 05 maj 2020, 20:35 Ifrån nuvarande höjd hade jag bara tänkt mig att sänka den Max 2 cm (3-4 blir för mycket, Har måttat nu) så hjulen kommer lite närmare skärmkanten, är väl medveten om att det är trångt.

Jag tror att det är vparts väghållningskit. Det var föregående ägare som installerade det. Men har egentligen ingen aning, kunde lika gärna vara bilstein. Allt jag vet är att det är gula dämpare och de är bra mycket hårdare än original. Har inte tittat på dem så noga
Ok tack! tror jag vet vilka grekor du menar. Hoppas det inte gör nått att jag lånar tråden?. Gapa till om det inte är ok så fixar jag det.
Jag har lurat lite på om jag ska sänka min V70 gen 1 8-) max 40mm runt om inte mer än det. (Ja jag e för gammal för sånt men man e fan inte äldre än vad man gör sig :-) .Dessutom har jag sagt att jag aldrig skulle sänka nått mer :oops: .
Well jag har 7x17 et 43 fälgar med 205 45 17 däck. Kommer isf skaffa Lesjöfors 30- 40mm sänkfjädrar.
Vanliga standard gas dämpare blir det. Kommer det att ta i nånstans när jag svänger det är det värsta jag vet??.

Ser att det nämns ovan att spindelleden kan bottna o paja gäller det en sänkning på 30-40 mm eller är det mer?.
Sedan måste man väl släppa på bult/mutter på bärarmar och dra åt dem igen på backen som vanligt?.

Komforten och framvagns inställningen lär inte bli bättre det vet jag sen förr. Komforten suger redan nu med de hjul jag har. De trådar jag sett tidigare handlar mest om jättehjul o 60/ 40 sänkning. Därför tar jag upp det igen för säkert femtioelfte gången.
Min bil har standard fjädrar nu var av en är paj.
av SubMarine
Jag har 60 mm sänkning fram och 205/55-16. Tar i ytterst lite på höger sida vid max utslag. Men då har jag nog större rullomkrets än vad du har. Inga problem med utslitna framvagnsdetaljer efter 10k mil med sänkning.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
gubbstrutt skrev:[Ser att det nämns ovan att spindelleden kan bottna o paja gäller det en sänkning på 30-40 mm eller är det mer?.
Sedan måste man väl släppa på bult/mutter på bärarmar och dra åt dem igen på backen som vanligt?
Ska man få spindelleden att bottna så lär man sänka rejält. 60mm sänkning räcker inte för det utan man lär ner ännu längre för att få bekymmer på riktigt.

Och precis som du säger: släpp på bultarna till bärarmarna och dra åt dem med fjädringen belastad.

Hade samma problem och fungerade prima! Tack och b[…]

Luftfjädring gör underverk med bilen, sk[…]

Problemet är att seriösa verkstäder[…]

Får inte ut diff ur bakaxel

Testa svetsa fast ett par grövre pinnar p&ari[…]