Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejhej!

Jag är helt ny på att det här med att fixa problem med bilen på egen hand. Men har börjat ta några små babysteps nu och är sugen på att lära mig mer. Tyvärr fick jag nedslag på besiktningen idag och har därför goda skäl till att lära mig mer om de tre följande bristerna och hur de åtgärdas.

1. Färdbroms hjulbroms, bak höger, anliggning
Vad kan detta bero på? Är det en redig tvärnit som saknas eller måste jag motionera däcket? Hur tar jag reda på vad som behövs göras, hur gör jag det och hur vet jag att problemet är löst? Vilka verktyg behöver jag?

2. Spindelled, höger, glapp
Ringde verkstan för en offert på detta och han undrade om det var övre eller nedre. Det vet inte jag! Sedan sa han att det inte spelar någon roll för att det finns ingen spindelled som passar mitt chassinr och därför behöver hela länkarmen bytas, och det blir ju snordyrt för en så här gammal bil. Största kostnaden blir själva delen, och när jag frågade om det gick att köpa begagnat sa han att det här är inget man vill köpa från en bilskrot utan det är nyskick som gäller. Håller ni med om detta?

När jag söker på mitt regnr på biltema dyker denna spindelled upp: https://www.biltema.se/bil-reservdelar/ ... 2000026516

Skulle denna funka? Här står det ju nedre, vet som sagt inte vilken det är som behöver bytas, det sa inte besiktningsmännen.

Biltema har även två länkarmar som de påstår passar till min bil som kostar 600kr. Det är ju en fjärdedel av vad länkarmen verkstaden kunde köpa kostar.... Här försöker jag alltså komma så billigt undan som möjligt men tror inte jag har verktyg eller förmåga att byta spindelled eller länkarm på egen hand. Så tips för att komma billigt undan mottages tacksamt.

3. Positionslykta, ur funktion
Detta verkar vara väldigt lätt när jag tittar på YT. något jag borde tänka på eller vara försiktig med innan jag sätter igång?

Mycket nybörjarfrågor i mitt första inlägg på forumet här, men jag vore väldigt tacksam om någon kunde svara på dom!

Tack på förhand,
Stefan
Användarvisningsbild
av Lucif3r
1. Du motionerar bromsoket, inte däcket :-D
Oddsen är dock att det är så illa gånget att det är svårt att motionera igång det utan tillgång till rätt verktyg(t ex kompressor).
Nya ok kostar inte speciellt mycket i det stora hela, så det är väl det jag rekommenderar(byt på båda sidorna!).
Utöver det behövs en koningssats(biltemas dubbel-konare fungerar utmärkt), 2 bromsnipplar, monteringssats för beläggen, hylsnyckelsats och bromsbelägg.
Visst, kostnaden springer ju iväg om man måste köpa alla verktyg också... Tror min slutnota hamnade på 2000kr när jag böt mina bakok och handbromsen, men då hade jag alla verktyg utom koningssatsen redan.

Jag vill dock avråda dig ifrån att utföra det jobbet själv... Det är dumt att ge sig på en så viktig funktion som bromsar om man inte har mekvana och någorlunda koll på hur saker och ting fungerar.
Det sista du vill är att bromsarna sviker dig pga. du gjort något fel, när dom behövs som mest.

2. Jäkla dålig verkstad du ringde till...... Finns bara 1 spindelled per sida på 85x70!
Det stämmer dock att man måste byta hela länkarmen. Lös spindelled försvann -94. Så den lösa spindelleden du får fram är inte relevant för dig.
Kostar inte speciellt mycket med ny länkarm. Mer än en lös spindelled helt klart, men inte så blodigt....

4. En lampa bör du kunna byta ..................................
Tack för svar

Hehe, nybörjare här som sagt! :D Men okej, det är alltså att byta bromsok som är dumt att ge sig på när jag är ny, men att motionera det kan vara värt ett försök?

Ang spindelleden så tack för det svaret, länkarm hittar jag på biltema för 600kr men både verkstäderna jag pratat med och volvogänget på bilbolaget här i stan säger att det billigaste de hittar en länkarm för är 2200kr. Med tanke på att biltema rekommenderade en spindelled som alltså inte fungerar, ja då litar jag inte heller på dessa länkarmar. Hur är det med begagnade länkarmar, kan jag lita på om en bilskrot hävdar att de har en länkarm till bilen i gott skick för en billig peng? Eller är det som mekanikern säger att det är nytt som gäller?

Lampan är bytt, det var mycket riktigt busenkelt.
Användarvisningsbild
av GLIZ
Till en äldre bil kan en begagnad duga väl så bra. Begagnade delar köper jag ofta på bildelsbasen.se. dubbelkonverktyget är inte så komplcerat att använda gör några korta bitar bromsrör och öva på ca10 cm långa. Två träningstillfällen på varje stump.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av GLIZ
GLIZ skrev:Till en äldre bil kan en begagnad duga väl så bra. Begagnade delar köper jag ofta på bildelsbasen.se. dubbelkonverktyget är inte så komplcerat att använda gör några korta bitar bromsrör och öva på ca10 cm långa. Två träningstillfällen på varje stump.

Ett förslag jag letade fram på bildelsbasen.
Lite sandpapper och färg och dom blir fina.
Finns många fler men dessa hade jag valt lite pga dom låga milen.

https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo ... rice&asc=1

https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo ... rice&asc=1

av MickeM
Tidiga 850 har en länkarm med lös spindelled.
Lite ovanliga, men dom finns. Finns knappt som begagnade, för dom var eftertraktade ett tag.

Personligen tycker jag inte man ska montera begagnade slitdelar, men allt beror ju på ekonomi. Verkstadsjobb för begagnad slitdel är däremot tokigt i dom flesta fall.

Så man bör böja sig ner och ta en titt vilken länkarmtyp bilen har innan man beställer. Eller posta ett foto här om man är osäker.

Byta länkarm/ spindelled är lagom nybörjarjobb, men jag håller med Lucif3r om att bromsoksbyte ställer lite högre krav. Luftning, mm.
Då bör man ha baskunskaper i alla fall.
Eller åtminstone en handbok.

Glödlampa är ju självklar gör-det-själv.
MickeM skrev:Byta länkarm/ spindelled är lagom nybörjarjobb, men jag håller med Lucif3r om att bromsoksbyte ställer lite högre krav. Luftning, mm.
Håller också med på ovan nämda. 850 har väl kvar "vanliga" bromsok (med handbroms i trumma) och då är det "reativt" enkelt att byta. Men det kan lätt bli strul med t.ex nipplar på bromsrröret. Kan ofta behöva värmas för att inte dra sönder röret. Hjälp att lufta av en som gjort det innan är nog att rekommendera.
Ja, det är inte svårt att jobba med bromsarna på 850... Men ändock inget jag rekommenderar för någon som aldrig gjort det innan och/eller inte är riktigt 100 på hur allt fungerar och hänger ihop - just eftersom det är den absolut viktigaste funktionen på hela bilen det handlar om(ja, viktigare än motorn t om).

Begagnade ok skulle jag inte ens fundera på, dels för att dom mycket möjligt kräver lika mycket jobb som ens nuvarande ok, och dels att nya ok är så pass billiga ändå(runt 700kr/st) att det bara är dumsnålt.

Bromsrörsnipplarna är i 9/10 fall bortom räddning på gamla bilar, så därför anser jag att det är likabra att "köpa på sig" nipplar och koningssats innan man börjar riva med bromsarna, och bara kapa av rören vid nuvarande nipplar och montera nya istället. Rören är långa nog på 85x70 för att man ska kunna kona om sisådär 4-5 gånger, om inte mer t om.
Om det är ens enda bil som man är beroende av är det extremt viktigt att tänka både 2 och 17 steg frammåt, annars blir man lätt stående där med en obrukbar bil i väntan på delar och/eller hjälp. Been there, done that, inte vidare kul :P

Man måste komma ihåg att TS aldrig gjort detta förr(och inte mycket mek överlag vad det verkar som), och således troligen varken har resurser eller kunskapen att adaptera sig efter ev. problem som uppstår.
Kapar och konar man om rören, samt köper nya ok, eliminerar man 90% av dom problem som oftast uppstår vid bromsmek.

Men jag vidhåller att pilla på bromsarna inte är vidare lämpligt som ens första, eller bland det första, jobb man gör på en bil.
Och just bakbromsarna är lite luriga på 85x70, då pinnarna som håller beläggen gärna gjuter sig fast i oken med tiden, samt blir så rostiga att dom inte tar sig genom hålen i beläggen längre... Jag var tvungen att kapa bort mina, dom satt där dom satt kan man säga. Provade knacka ur dom mer hårdhänt när oken var lösa, och jodå då lossnade dom till slut................... Men dom tog halva oket med sig på köpet :-D
Frambromsarna anser jag nog är enklare att jobba med än bakbromsarna, glidpinnarna är inte i närheten av lika griniga som pinnarna på bakoken.
Det är inte så dumt att lägga några droppar olja på alla bromsrörsanslutningar och luftningsnipplar i samband med sommar/vinterhjulsskiftena.
Det gör livet så mycket behagligare den dagen man behöver byta ett bromsok eller en bromsslang..

Hade samma problem och fungerade prima! Tack och b[…]

Luftfjädring gör underverk med bilen, sk[…]

Problemet är att seriösa verkstäder[…]

Får inte ut diff ur bakaxel

Testa svetsa fast ett par grövre pinnar p&ari[…]