Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av klykan
Undrar vad det kan tänkas kosta att serva min 850 från 1996? Vad skiljer det mellan att serva på volvo mot en vanlig verkstad? Servicen jag pratar om är en vanlig service som görs var 1500 mil, och bilen har nu gått 11400 mil samt är fullservad. Vill gärna fortsätta med denna bok, ser så fint ut....

Tacksam för alla svar!
av Kena
Bortslängda pengar att serva på verkstad. Serviceprotokoll kan du tanka hem härifrån, är inte kamremsbyte med kostar servicen 3000kr och det är för att byta olja och möjligtvis tändstift. De kan du köpa för mindre än 1000kr, resten är bara kontroll. Hade in min V70 på 11000 mila service och fick anmärkning på bromsslang, den såg nött ut, som om den tagit i däcket men det var bara skräp på den. Vips hade jag sparat en 1000 lapp som Volvo ville ha för att byta den.
Men visst har du inget annat att slänga pengar på så gör det du på en färgklick på ett papper.
Användarvisningsbild
av uno83
Dock får man ju igen en del av det när man säljer bilen. Köper hellre en bil med full servicebok än en där ägaren påstår att han själv skött servicen... Men visst är det jävligt dyrt att serva på verkstad.
av klykan
Ja, pengarna är inte kul!
Det är en avvägning man får göra helt enkelt, men jag vet ju själv att jag helre köper en bil med full servicebok än en utan. Sen har ju bilen jag köpt blivit servad hela tiden, känns lite dumt att sluta nu! Men visst, man behöver ju inte lämna in den på ALL service...

Tack för svaren
av Kena
Ok, sist jag servade min bil fick jag en stämpel i boken 11000 mil bytt tändstift och olja resten är kollat. Bra servicen är gjord hej å hå nu är bilen i tipp topp skick....trodde ni ja. Fick anmärkning på bromsbackar som behövde bytas, yttrestyrleder utslitna, höger inre styrled paj, bromsslang fram skadad. Pris 6000kr för att byta det. Oljebytet och tändstift bytta men jag kan ju sälja bilen med dessa fel som ingen annan vet om. Så mycket var den stämpeln värd. Men det beror ju på säljare åxå, en man med slips som påstår att han skruvar i bilen själv tror inte jag på.
av stanze
Jag servar min bil själv.Skulle aldrig lämna in den för att bara bli tittad på.Själv så skriver jag upp när oljebyte görs + att jag sparar alla kvitto på inköpta reservdelar.Det måste väl va minst lika mycket värt som en stämpel i boken??
Användarvisningsbild
av sweken
Själv så ska jag göra en 18000mil service, Volvo ska ha 4751kr 50öre. Jag kommer lämna in bilen till en Mekonomen verstad som kan volvo. Och priset blir istället 3200kr.
av 740wennberg
sweken skrev:Själv så ska jag göra en 18000mil service, Volvo ska ha 4751kr 50öre. Jag kommer lämna in bilen till en Mekonomen verstad som kan volvo. Och priset blir istället 3200kr.
Då får du ingen volvo stämpel
av Frigge
sweken skrev:Själv så ska jag göra en 18000mil service, Volvo ska ha 4751kr 50öre. Jag kommer lämna in bilen till en Mekonomen verstad som kan volvo. Och priset blir istället 3200kr.

Önskar dig lycka till ! Dom tar INGET ansvar om dom tex glömmer att dra oljepluggen o motorn skär...... Då får du betala det själv. Har varit med om flera fall där Mekonomen verkstäder "glömt" dra vissa saker o det har blivit STORA följdskador, dom har inte ersatt en krona. Även om Allmänna reklamationsnämden rekomenderar dom att ersätta skadan gör dom det INTE. Dom är inte med i MRF och följer därför inte Allmännareklamationsnämndens råd
av klykan
Låter ju ganska märkligt att mekonomen gör så. De borde väl följa konsumentköplagen som volvo och alla andra gör. Tror väl inte att volvo bara är goa gubbar som gör allt för kunden!? De gör vad de måste enl lag, särskilt på lite äldre bilar.

Så ni tycker man ska serva på volvo eller göra det själv?
Kamremsbyte V70N

Jag är ingen expert, så ta inte detta f[…]

Visa din semesterbil(d)

@fjohan82 , Ja där har de sockersugna norrm&[…]

Inga problem att blanda om man nu är lagd &ar[…]

Tack så mycket för kritiken, förl&[…]