Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av TheXmeX99
#1374059
Hejsan, jag har en 850 GLT -97 som är väldigt grinig om man bara ska flytta den, det spelar ingen roll om den är varm eller kall men när du flyttar den o stänger av & sen ska ha igång den igen så går den igång utan problem men när den är igång så hackar den som fan o går ner i så pass låga varv att den hade dött om jag inte tryckt på gasen...

Vad kan detta bero på o hur åtgärdar man det?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1374064
Det är ett klassiskt problem på 850. Finns spaltmeter att läsa om folk som råkat ut för samma sak. Brukar skyllas på antingen lyftarna eller för lite olja på cylinderväggarna.

För ajg antar att den börjar gå som den ska efter en liten stund?
av TheXmeX99
#1374066
Marlboroman skrev: lör 11 apr 2020, 12:58 Det är ett klassiskt problem på 850. Finns spaltmeter att läsa om folk som råkat ut för samma sak. Brukar skyllas på antingen lyftarna eller för lite olja på cylinderväggarna.

För ajg antar att den börjar gå som den ska efter en liten stund?
Hmm okej :-/ Ja den går bra sen när man hållit på gasen några sekunder
av MickeM
#1374098
Det är inte ett specifikt volvoproblem, även om vissa är kinkigare än andra.
Moderna lågfriktionsmotorer tål inte att startas och stänga av direkt.
Som tex flytt för snöskottning.
Det gick fint med äldre motorer.

Av sådant beteende kan dom tappa kompressionen i olyckliga fall, och det blir like meck att få igång den igen.
("Lawnmover syndrome" kallas det.)

Lösningen är i alla fall enkel:
Ge fan i att köra motorn i enbart sekunder, oavsett vilken bil man har. Kör minst runt kvarteret eller likande var gång den startats.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1374100
Det som händer är att oljefilmen i cylinderväggarna spolas bort av bränslet, och filmen hinner inte tillbaka när du stänger av bilen för fort efter en start. Dvs, du tappar all kompression.
Ibland kan man veva på starten tills den startar igen, men det är inte rekommenderat. Oddsen är att du bara fortsätter spola bort filmen för varje varv på starten. Plus att det är inte super-nyttigt att veva runt motorn utan olja i cylindrarna.
Då är det bättre att koppla ur spridarna och köra lite på starten tills man hör kompet komma tillbaka, koppla i spridarna, och i 99 av 100 fall startar då bilen direkt.

Det BÄSTA sättet är att skruva ur tändstiften, hälla i typ en matsked olja i varje tändstiftshål, koppla ur spridarna, och veva lite på starten tills kompet kommer tillbaka.

Nu hade du ju iofs inte problem med att bilen inte startade, men principen och orsaken är den samma... Man kan väl säga som så att du hade ren tur att bilen hostade igång :)

Och, för att motverka att samma fel händer i framtiden - låt bilen gå några minuter efter start.

Exakt varför detta händer är inte så glasklart... Det är troligen en kombination av felkonstruktion(tidigare årsmodeller, speciellt då 850, lider mer av detta problem än sena 850is och S/V70) och slitage. Kolvringarna tätar helt enkelt inte lika effektivt som dom gjorde när bilen rullade av bandet.

Hej, jag har en manuell v60 t4 2016 med b4204t19 s[…]

Jag nollställde min lampa oktober 2023. Den[…]

För den som är intresserad så finn[…]

Dumpventil?