Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av robbn
Som rubriken lyder har jag fått två koder! Det är P0130 och P0135. Någon som vet vad det vanligaste felet är när man får dessa koder? Är det främre lambda sonden eller vad tror ni? Äe högst okunnig gällande Volvo, har skruvat mer med host andra fabrikat host ;-)

På bilen sitter för övrigt 3" catback.
Är även optimerad hos autotech.
Tacksam för hjälp!

Mvh
Senast redigerad av 1 robbn, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av lennarte
Felkod P0130
Defekt lambdasond (reglersonden framför katalysatorn)
Hög bränsletemperatur
Dåligt kablage
Kontaktfel

P0135
Förvärmningen till lambdasonden fungerar inte (reglersonden framför katalysatorn)
Dåligt kablage eller kontaktfel

Tyder på defekt lambdasond före katen. Men eftersom du ändrat i motorstyrningen kan det ha med det att göra också
av robbn
Vore konstigt om det hade med programvaran att göra tänker jag? Eftersom jag haft samma i säkert 8 år eller så? Mest troligt behöver jag byta främre sonden? Eller är det vanligt med kablagefel osv?

Mvh
av robbn
Säg att jag behöver byta sonden, är det någon som vet vart kablaget sitter i motorrummet? Samt hur vet jag vilken sond jag ska köpa? Finns ju massa olika 😬
av Sallas
Kontrollera först om säkringen till lamdasonden som ger ström till förvärmningen av lamdasonden är hel.
Är den inte det och det var som
det var till min V50T5 att vakuumpumpen gick på samma säkring var defekt och slog ut säkringen och gjorde
förvärmningen till lamdasonderna inaktiva och skapade lysande "motorfelslampa". Har du elvakuumpump på
din V70T5 så kan du enkelt koppla bort den och se om säkringen förblir hel och inte tänder "motorfellampan".
Det borde framgå i instruktionsboken om lamdasonden delar säkring med eventuell elvakuumpump.

Hej, jag har en manuell v60 t4 2016 med b4204t19 s[…]

Jag nollställde min lampa oktober 2023. Den[…]

För den som är intresserad så finn[…]

Dumpventil?