Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1372479
Är det någon som har erfarenhet hur man byter drivknutsdamask på en Volvo 850 96:a manuell 2,5l
Det var besiktningen som upptäckte att bälgen var dax att byta. (som notering)
Kan inte säga om bälgen bara var sprucken eller om den redan hade gått sönder - inte jag som besiktade bilen.

Kan det finnas skillnader i kvalité?
Vad består arbetsinsatsen av?
Behövs specialverktyg?
Bör växellådsolja bytas samtidigt?
_______________________________________
Några alternativ följer .: (Har inte full koll om allt passar denna bil)

Biltemas Drivknutsdamask, delbar för 229kr

STARKs (AutoDoc) komplett drivaxel höger fram för ca 5-600kr
(just denna verkar vara något skumt med - verkar bara passa automat och samma höger och vänster?)

Eller en ledsats med axel? (vet inte vad som skiljer denna från en komplett drivknut)
GSP (AutoDoc) Ledsats, drivaxel för ca 5-600kr

Eller en ledsats med bara knut och damask
RIDEX (AutoDoc) Ledsats, drivaxel för ca 2-300KR

Intressant är att STARKs ledsats är dyrare än komplett drivaxel
STARK (AutoDoc) Ledsats, drivaxel ca 750kr

Eller varför inte bara en damask
RIDEX (AutoDoc) Bälg, drivaxel ca 100kr
#1372488
1. Absolut. Biltemas verkar vara rätt dåliga, plastiga och eländiga, enl. många personer.
2. Beror på vilken damask det är. Men att plocka bort drivaxeln underlättar alltid.
3. Njä, möjligen en tång för damask-klämman. Övrigt att rekommendera är ett sjuj-a långt rör som du kan använda som hävstång för att lossa drivaxelbulten. Jag tog en 2m parabolstång jag hade liggandes :P
4. Njae, skadar väl inte, men inget måste. Det är varken enklare eller svårare att göra det sepparat vid ett annat tillfälle.

Den långa "led satsen" du länkar är jag rätt säker på att det är (del av) höger drivaxel, den del som går från växellådan och genom stödlagret på motorn.
#1372499
Förmodligen damasken ute vid hjulet - men som sagt inte kollat - brukar den inre damasken gå sönder någon gång?

Min erfarenhet av drivaxlar (bilar av annat märke) är att det kan vara väldigt problematiskt att dela på knuten
(inte ens min 12tons press skulle förmodligen klara av delningen)

"drivaxelbulten" (var sitter den?)
Hoppas den har en dimension så 1" hylsnycklar fungerar (1/2" håller nog inte det vridmomentet)
När den är lös (och mycket annat) är det då bara att dra ut drivaxeln från växellådan?
Kommer inte växellådsoljan att rinna ut samtidigt? (en hypoidolja med en mycket karaktäristisk lukt)
#1372504
Inre damasken kan allt gå sönder den också, dock kanske inte lika ofta som yttre.

Brukar sällan vara problem att lossa drivknutar på dessa, dom sitter med låsring som man måste fiska ur, sen är det rätt lätt att dela... Brukar gå med handkraft.
Själva drivaxlarna sitter också med låsring i lådan, bara att rycka ur dom.

Drivaxelmuttern sitter i hjulnavet, 36mm stor om jag minns rätt, tämligen svår att missa :P
36mm(och större) hylsor har jag bara sett i 3/4 och 1" fattning.
Det är dock viktigt att denna mutters dras åt korrekt sen(120nm + 60 grader har jag för mig, torrt och rent, ingen smörja...), gör du inte det så får du snart byta hjullager också ;-)
Det finns 2 typer av muttrar, ena modellen har låssprint och den andra är självlåsande. Inga märkvärdigheter med det dock, dom dras med samma moment osv.
#1372512
Jag monterade SKF:s damasker när original blev dåliga, tänkte att SKF borde vara bra. Men det var jättesvårt att dra klamren tillräckligt hårt så att inte de hårda plastdamaskerna börjar röra på sig, då glappas hålet upp och de blir lösare och lösare. Och drar man för hårt så går klamren av.. Köpte Biltemas klämtång och den hade en vass kant som skar av klamret. Efter lite slipning blev tången bättre.. Så möjligen är det mycket enklare att få fast mjuka damasker av neoprengummi, har sett såna i någon webb-butik.
På min V70 -00 så sitter drivaxeln fast i ytterknuten med en låsfjäder som ligger i ett spår oåtkomligt en bit in på splinen. Jag antar att enda sättet att få loss knuten är att slå med något släggliknande längs axeln så man träffar knutens innerdel. Kopparklubba kanske är bäst? Jag använde slägga, dorn och en bit alu-plåt som mellanlägg för att inte skada knuten..
Och dra inte isär innerknuten! Kulorna hoppar ur och det är inte kul att försöka pilla tillbaka dem..
Om man lutar bilen rejält åt vänster så rinner det ut minimalt med olja ur växellådan när man tar ur höger drivaxel. Det är bara stödlagret som håller fast höger drivaxel, så fort man tagit loss överfallet över lagret så kan man dra ur axeln. Iallafall på min..
Men innan man kommit så långt så konfronteras man med problemet att ytterknutens axeltapp väldigt gärna rostar fast i hjullagret
#1372614
Nu är det inte relevant på en 850 med "mutterknuten" med öppningsbar spårring.

På nya med en C-ring så släpper den i regel ganska lätt. Men jag har fått övertala ibland.
Ett knep är då att sätta en gängstång i där centrumskruven skall in och dra. Den är öppen så den blir att pressa på axeln där inne. Med spänn ger man en lättare smäll, så brukar den hoppa isär. På det viset kan man lossa yttre knuten utan att demontera axeln från bilen om man vill.

Dock har jag alltid lossat axel från bilen vid damask och/eller knutbyte oavsett nya eller gamla.
Det är annars oerhört lätt att dra isär inre knuten för långt så den ramlar isär.
Det är lätt att råka göra vid axeldemontering/montering också.

Håll ihop inre knuten. Den kan dras isär en bit, för det ska den kunna, men det finns ingen stopp utåt tyvärr. Plopp!
Gäller alla drivaxlar i denna forumkategori.

Generellt:
Vid knutbyte är det viktigt att jobba in fettet i knuten. Här slarvar många och bara smetar lite snabbt på kulorna och lägger en klut med fett i damasken. Då blir det ingen långlivad knut, och sen skyller man på inköpstället.
Fettet ska jobbas in rejält. Sätt ett skaft i splinsen så den kan böjas, och sen massera in det ordentligt. Det tar säkert över 20min att göra riktigt på en NY och TORR knut.
Oavsett bilmodell!
#1373031
Tja! det verkar vara lite pyssel med detta :-)

Damask .:
Just nu känner jag för att testa att dela den befintliga knuten och bara byta damask. (eftersom damasken
Men kvalitéerna kändes lite spännande. Hur vet man om kvalitén är bra? (inte något plastskräp som ska bytas efter något år)
Eller är det original som gäller (men det kanske finns endast hel drivknut?)

Växellådsolja .:
Hur mycket måste bilen "lutas" för att inte växellådsoljan ska rinna ut? (höger sida) - 45grader? eller räcker 40cm från backen?

Kanske enklare att tappa ut växelådsoljan innan? (blir inte så mycket "kladd")
Förmodligen inte fel att byta när man ändå håller på? (bilen har rullat nästan 40.000mil - förmodligen aldrig bytt)
  • Vilken växellådsolja ska man köpa?
  • Hur mycket behövs?
  • Hur fyller man på?
  • Nivåplugg?
Demontering .:
Funderar om en billyft tillför något eller om det är "bättre" att hålla till på backen och luta bilen. :-/
Ska drivaxelmuttern lossas med hjulen på backen (eller finns det bättre sätt att låsa drivaxeln senare?)

Om drivknuten inte dras ut från växellådan (blir det inte väldigt knepigt/svårt att dela på knuten "på plats"?)
Lätt att dra isär den inre drivknuten så rullarna får "frispel" och hamnar i damasken (har varit med om detta på en ny drivknut - ovarsamt hanterad)

För enklare hantering av någon låsring bör man ha en dorn med en spets på 8x8mm för att hålla isär låsringen. (Skulle det underlätta mycket?)

Återmontering .:
I en beskrivning står det att splinesen ska appliceras med en 3-4mm bred sträng, 1/3del från ytterkant, med metallim innan införandet i hjulnavet (sedan ska navmuttern inoljas)
Kan det behövas? (vad är "metallim"?)
Står även att bultarna som håller kulleden i bärarmen ska bytas.
(men det står inte vilken typ av bult - och storlek - är det 8-8 eller 12-9 eller.. M10x??? (eller är det tumgäng?)
#1373858
Vet inte om du har hunnit köpa en ny damask men när jag bytte så köpte jag silikon damask, sen köpte jag en kon och wd40. Vänder ut å in på damasken och drar den över knuten funkade klockrent. Har hållit 4-5 år dessutom och ser bra ut än.
#1373893
Nej, har inte köpt någon ännu!
Håller på att kolla ifall det ska göras något mer samtidigt.
Men var får man tag i en passande silikondamask och kon?

Edit :-------
Glömde säga att jag "googlade på silikondamask drivknut och fick följande träff Universal drivknutsdamask / Dammskydd - Silikon - Blå Ingen trevlig recension...
(vet dock inte hur jag ska få fram måtten som behövs för att passa.)

Amerikanare är de största exponenterna a[…]

köpa en Volvo S / V60

Tack för bra svar.

Hej, jag har en manuell v60 t4 2016 med b4204t19 s[…]

Jag nollställde min lampa oktober 2023. Den[…]