Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Som det står i titeln, jag har börjat få konstiga vibrationer i bilen (hela bilen, inte bara ratten eller liknande) när jag bromsar. Hade alla hjul av förra helgen och kollade bromsarna, och då såg jag att ena bromsbelägget hade spruckit samt att abs-ringarna behövde bytas. Sagt och gjort på ett par timmar testkörde jag bilen efteråt och då kändes ingenting, men idag en dryg vecka senare kom vibrationerna så smått tillbaka. Någon som varit med om liknande och hittat någon lösning till problemet?

(Har kollat runt men inte hittat någon som haft exakt likadana problem)
Jag skulle gissa att du har rostfläckar på insidan av skivorna, svårt att se utifrån. Brukar bli värst bak..
Det går eventuellt att känna om du lyfter ett hjul i taget och letar rätt på en medhjälpare som håller lite försiktigt på bromspedalen samtidigt som du vrider runt hjulet hjulet.
Det ska inte hugga och skrapa utan bromsa jämt hela varvet runt :-)
Kanske får kolla mer noga då och plocka av skivorna bak, för de fram såg bra ut när jag bytte abs-ringarna. Men jag tyckte ändå att jag kollade det ganska noga sist, då bilen var uppe på lyften och jag kunde kolla "inifrån".
Skaka det i ratten, är det fram, skaka det på "rumpan, är det bakaxeln du bör kolla upp.
Skivorna kan vara skeva t.ex., det kan finnas rost på bromaytan på skivan, ett bromsok kärvar, etc. Kolvarna i oket ska gå trycka tillbaka ganska lätt utan att den börjar går tungt... Kolla gärna handbroms också i samma skede.
Lift upp och kolla hjullager med, om hjulen går tungt, misljud eller liknande...

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

Var ute o kollade idag och det slutade med att jag bytte skivorna bak. Vibrationerna försvann, men märkte att det gnisslar rätt mycket nu när jag backar. Men antar att det slits till och bara är något jag sluppit innan? (Vet att det är bromsbackarna som låter då det kom efter att jag ställt in handbromsen)
Visst släppte du 3-4 hack på inställningen av handbromsbackarna från att de precis började ta? Det finns ingen vettig anledning till att åka omkring med anliggande broms :P

Amerikanare är de största exponenterna a[…]

köpa en Volvo S / V60

Tack för bra svar.

Hej, jag har en manuell v60 t4 2016 med b4204t19 s[…]

Jag nollställde min lampa oktober 2023. Den[…]