Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej alla,

Min S70 från 00 är lite av ett haveri just nu. Har precis reparerat ABS-kransen på ena sidan fram för 2500:- och det verkar inte som att problemen vill sluta. Nu har den sedan ca 7 mil tillbaka klonkat oroväckande när jag kör, ljudet varierar i styrka och i hastighet. När bilen kränger mycket ökar ljudet, när man accelererar klonkar det snabbare. Känns som att det borde vara kopplat till nånting som ligger emot hjul eller hjulupphängning? Handbroms, bromsbelägg, etc? Också som att det ibland inte låter alls mycket, och ibland jättemycket. Skumt... Hoppas på er hjälp, nån som haft liknande?
Låter lite likt det jag har, på en S70 98 2.5, Det klonkar bak, särskilt på grusväg.
Jag letade länge, men fick tips och det handlar om bakre dämparnas nedre fästen.
Öglorna har fastvulkat gummi som har släppt.
Ser man på dem och gungar bilen inser man direkt vad det är.
På bilprovningen påvisar de saken men ingen anmärkning.
Ljudet kan variera beroende på temperatur, förmodligen är gummit hårt när det är kallt.

Eftersom bilen bara gått 480 00 km bryr jag mig inte om att byta dämpare, huvudsaken är att dämpverkan är god.

Även övre fästet kan orsaka ljud, det består av en platt med gummi, gummit släpper och tittar man där de sticker upp i bagagerummet ser man dämparnas skruv sticka upp, och gungar man bilen sys glappet. Man byter hel plattan, detta är upptaget i andra trådar.

Ett tips bara

Roy
Jo precis, att övre stötdämparfästet går sönder är mer eller mindre standardfel. Buslätt att byta (förutsatt att bultarna inte har rostat fast), man behöver bara lyfta på golvskivan närmast bakom ryggstödet. Reservdel kostar runt hundralappen på Biltema om jag minns rätt.. Om man gungar bilen hårt i sidled för hand så borde man kunna höra klonkande ljud.

Sen är det vanligt att bussningarna inne i bakaxeln korroderar sönder om man inte rostskyddar dem regelbundet, det är det betydligt större jobb att byta. Men det borde inte klonka en gång per varv..
För att börja med det uppenbara, har du kollat att det inte har fastnat någon sten i däcksmönstret?
Sen är det läge att lyfta ett bakhjul i taget och snurra på det, kan ju ha hänt något med bromsskiva eller hjullager..
Prestige Performance

Samma "kines grejer" alla andra krä[…]

Okej, vad bra. Ska nog räcka att klippa bort […]

Falsklarm av insekt?

För tre veckor sen löste larmet ut en kv[…]

Polestar 2 är trevlig att köra, men f&[…]