Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej gött folk :)
Jag har blivit klar med underedsrenoveringen på min Volvo S70 GreyLine 1999. Så allt är som nytt ink allt i hjulhusen i fram.
När jag skulle köra ut pärlan så hördes bara ett ljud men bilen gick inte frammåt.
Pallade up bilen i fram o tog av vänster däck "för det såg ut som att den drivaxeln satt fel och damasken va lite vriden. Har nu suttit 2-3h o försökt få i den inredrivknuten. Har fått i den flera gånger så att andra hjulet snurrar när jag snurrar på vänster bromsskiva.
Men så fort jag smygt i länkarmen igen så är den ur och driver inte. Efter ett antal gånger gav jag up.

Så jag behöver hjälp kort sagt x)
Bilen behövs kan man säga, garaget är inte mitt och måste evakueras för länge sedan och jag börjar få slut på lånebilar. Man e lite i klistret.

Mvh LL
Damasken måste av ja. Det kan nog gå att pilla i kulorna utan att ta ur hela drivaxeln, mer tveksamt om man kan få dit nya klammer på damasken när axeln sitter på plats.. Blir trångt för klämtången skulle jag tro. Vänster drivaxel är ju enkel att ta ur, bänd försiktigt mellan innerknuten och lådan med en bredbladig mejsel så hoppar axeln ur. Det kan rinna ut lite olja ur växellådan, ha en balja i beredskap under. Problemet minskar om man lutar bilen ordentligt åt höger innan du drar ur axeln. Passa på att trycka i fräscht drivknutsfett innan du monterar tillbaka damasken, finns att köpa på t.ex. Biltema
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
Va på väg att gå den vägen, så märkte jag att det inte är ngn vanlig slangklämma som håller damasken. "Tänkte att om jag ser vad som händer där i, kanske de går"
Men ha sönder klämman är inget alternativ för cash är jag tömd på. Allt har gått till bilen ett bra tag :P
Nä det är speciella klammer, tror inte vanliga slangklämmor får plats. Du kan ju kolla iofs, kanske går. Damaskklammer finns hos Biltema, de är tyvärr av lite klenare kvalitet än de man köper hos t.ex. vparts. Dessvärre måste man ha en speciell klämtång som kostar en slant. Det går att misslyckas med monteringen, svårt att få klamren exakt rätt åtdragna. Tar man i för hårt så går de av!
Edit: finns det bara utrymme för "skruven" på en vanlig slangklämma så skulle jag ha provat med en sån.. Vid ytterknutens stora ände går det inte, det har jag kollat men på "lilla änden" har jag använt vanliga slangklämmor. Har inte koll på hur mycket utrymme det är runt innerknutens damask
Det är totalt 6 st kulor som ska in i individuella spår i knuten. det kan nog gå att hitta instruktionsfilmer på youtube om hur man får ihop det :P
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
Inte den typen som satt på min axel i alla fall, de sträcks genom att man pressar ihop en sektion med en specialtång..

Förresten, det finns två olika typer av innerknut, dels "tripod" som har tre kullager, brukar visst sitta på bilar med automatlåda. Sen finns innerknutar med 6 st kulor i spår, såna har jag
Här byter Robert damasker på "tripod"-typen
Glömde skriva att bilen är en Manuel :-/ verkar som att det bara är att bita ihop och ta av damasken och försöka pilla ihop allt.

Tycker det känns konstigt att drivknuten verkar gå i o sen ur igen när länkarmen åker på...
Innerknutarna är gjorda så att de är "töjbara" för att ta upp spårviddsändringen som blir då fjäderbenen trycks ihop. MEN om man drar isär dem mer än några få centimeter så ramlar kulorna ur.
Undrar om det inte är så att du fått i några av kulorna men inte alla..
Som sagt, kolla hur mycket utrymme det är runt innerknutens "stora ände", det kanske är fullt möjligt att använda vanligt slangklammer

Finns många trådar här om isärhoppade innerknutar, det här är en V70n men jag tror att den är ungefär likadan
viewtopic.php?t=143556

Instruktionsfilm
DÄR sa du något! Jag har utan tvekan dragit ut den förlångt! Är nog som du sa att "några kulor" sitter rätt o några hoppat ur. Har kollat alla bra videos och tack för dom :D ska bli en kul erfarenhet att pilla ihop :)

Tack så mycket för all hjälp ^^
Slänger up ett par bilder på min trotjänare :)
Bilagor
20200223_000402.jpg
20200223_000402.jpg (883.99 KiB) Visad 774 gånger
20191019_201151.jpg
20191019_201151.jpg (973.44 KiB) Visad 774 gånger
20200223_000942.jpg
20200223_000942.jpg (1007.47 KiB) Visad 774 gånger
20200312_184944.jpg
20200312_184944.jpg (941.58 KiB) Visad 774 gånger
20200307_165600.jpg
20200307_165600.jpg (838.28 KiB) Visad 774 gånger
Prestige Performance