Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av CXT2
#1368633
Hej,

Mitt första inlägg här.

Är spekulant på en billig gammal v70 (årsm 2000) som har fått motorn bytt till en "motor från en S80".

Killen som gjort detta känner jag och det är han som säljer, så inget skumt där.

Bilen är registrerad som en 170hk. Vad S80:in var registrerad som vet killen inte (dock var det en automat för han bytte svänghjul). Han smacka i den motor han fick fatt i och vred på nyckeln.

Fråga 1: Kan det här nu ha blivit en 140hk?

Fråga 2: Skiljde det mellan slag och borr på något vis (är helt novis på de här motorerna) mellan 140 och 170 hk?

Hade en 140 hk V70 (1997) tidigare. Var ohemult slö (och förmodligen sliten).

Fråga 3: Vad skiljer egentligen mellan 140- och 170 hk- motorerna?

/Mattias
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1368638
Enda som skiljer är programvaran i styrboxen, med 140hk programvarna öppnar inte gasspjället till 100% när man trycker plattan i mattan, det gör den däremot om man har 170hk programvaran. Så ja det är mycket möjligt att det kan sitta en 140hk motor i bilen men styrboxen har han väl inte bytt för i så fall så har du fortfarande 170hk i bilen. :-) För det är programvaran som skiljer resten är exakt samma :-)
av CXT2
#1368641
Även på dessa de äldsta? Tror jag flurade på det hära när jag hade förra slö-V70:in..... och det var lika oklart då....

/Mattias
Användarvisningsbild
av Svanis
#1368666
CXT2 skrev: lör 07 mar 2020, 18:31 Även på dessa de äldsta? Tror jag flurade på det hära när jag hade förra slö-V70:in..... och det var lika oklart då....

/Mattias
Nix, på de äldsta 97-98 var annorlunda på fler sätt än de modernare,
först o främst hade de nämligen bara 10ventiler på 140hk, till skillnad från 20ventiler på 170hk.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1368676
Svanis skrev: lör 07 mar 2020, 20:48Nix, på de äldsta 97-98 var annorlunda på fler sätt än de modernare,
först o främst hade de nämligen bara 10ventiler på 140hk, till skillnad från 20ventiler på 170hk.
Men den motorn fanns ju inte i S80.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1368677
MarcusJ skrev:Men den motorn fanns ju inte i S80.
Precis. S80 var "först ut" med ME7/Denso-systemen av dom stora volvomodellerna, följt av s/v70 99+

Mellan 140hk'n och 170hk'n på s/v70 99+ och S80/V70N+ är det bara mjukvaran som skiljer. ... Och ett annat motornummer på blocket.
Med andra ord kan du hinka ner en "140"hk motor i en 170hk-bil och fortfarande ha 170hk. Samma gäller omvänt såklart, att hinka ner en 170hk motor i en 140hk bil gör noll och ingen skillnad, man har fortfarande bara 140hk.

Effektbegränsningen ligger i att spjället inte öppnar 100% på 140hk modellerna, vilket dom gör på 170hk. Tror det öppnar max 70% eller därikring på 140hk.
Användarvisningsbild
av Svanis
#1368819
MarcusJ skrev: lör 07 mar 2020, 23:44
Svanis skrev: lör 07 mar 2020, 20:48Nix, på de äldsta 97-98 var annorlunda på fler sätt än de modernare,
först o främst hade de nämligen bara 10ventiler på 140hk, till skillnad från 20ventiler på 170hk.
Men den motorn fanns ju inte i S80.
Korrekt, men han frågade jämförande om sin gamla 1997:a, I den meningen som jag citerade :-)
Prestige Performance

Samma "kines grejer" alla andra krä[…]

Okej, vad bra. Ska nog räcka att klippa bort […]

Falsklarm av insekt?

För tre veckor sen löste larmet ut en kv[…]

Polestar 2 är trevlig att köra, men f&[…]