Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Emil86
Hej!

Jag ser min S70 som något som ska vara praktiskt i fint originalskick men har sett några fälgar som skulle höja dess yttre lite.

Men vissa påstår att dessa bilar är känsliga vid rejäl svängning. Samtidigt funderar jag på om versioner som såldes med 16" var annorlunda konstruerade?
16" är mer eller mindre standard. Det är väl bara dom riktiga snik-modellerna som hade 15".
205/50R16, ET43, navhål 65.1mm, är det som är orginal. 55-profil fungerar också.
Du bör ha fälgar med ET så nära 43 som möjligt, men upp till ET49 och ner till ET ~40 brukar fungera, dock ingen garanti. Är ET'n större(t ex ET49) så kan man montera spacerplattor, tex 5mm.

Det är först vid ~215 bredd i samband med en sänkning som det kan börja ta i, i regel bak då. 225 är nästan garanterat att det kommer ta i.

Om det tar i fram vid fullt rattutslag kan man montera styrstoppar från en C70(eller helt enkelt undvika att lägga fullt rattutslag), dom har andra stoppar. Vändradien blir väl lite sämre, men det är marginellt.
Motorvärmare 850

Beställde nyss slangvärmaren RE480 och m[…]

Prestige Performance

Samma "kines grejer" alla andra krä[…]

Okej, vad bra. Ska nog räcka att klippa bort […]

Falsklarm av insekt?

För tre veckor sen löste larmet ut en kv[…]