- sön 12 jan 2020, 17:12
#1358592
Nu kommer någon med all säkerhet att säga att så här kan man inte göra
Iallafall, först inhandlar man ett ogräsjärn, det brukar kosta några tior
Spetsen glödgar man och bockar till 90 graders vinkel. Plus filar lite så att spetsen blir ca 1 mm tunn
På bromsoken fram så finns det ett litet urtag på okets insida, där kan man haka i spetsen och bända mot yttre bromsbelägget så kommer hela oket ut. Kolven trycks tillbaka och glidpinnarna motioneras
Sen kan man greppa bakom "örat" på yttre belägget och dra det utåt så att man känner att det kan röra sig fritt mot okhållaren, samma sak på det inre belägget genom att trycka på örat..
På bakre bromsoken så kommer man precis in mellan ok och fälg (på mina 15" Ariane i alla fall), "hacket" på verktyget hjälper till med att följa styrpinnen
Och så hakar man bakom "örat" på yttre belägget och drar det utåt, sen flyttar man verktyget så det trycker på "örat" på inre belägget och trycker inåt. Om kolvarna rör sig långsamt (bromsvätskan behöver tid på sig att pysa förbi huvudcylindern) utan att man behöver ta i så man blir blå så är de friska
Tänk bara på att man måste pumpa tillbaka kolvarna innan man använder bilen, lite läskigt när bromsarna inte tar
Pumpa med flera korta tag, trycker man pedalen i golvet är det stor risk att kolvpackningen i huvudcylindern tar stryk.
Värt att tänka på: om man trycker tillbaka alla bromskolvarna samtidigt (och långt) så finns risk att bromsvätskebehållaren svämmar över.
När alla bromsok är i perfekt kondition så snittar min bil ca 0.65 på landsväg i 90 km/h, när de börjar kärva är man snabbt uppe i 0.8 eller mer. Det blir ju tusenlappar på ett år!

Iallafall, först inhandlar man ett ogräsjärn, det brukar kosta några tior
Spetsen glödgar man och bockar till 90 graders vinkel. Plus filar lite så att spetsen blir ca 1 mm tunn
På bromsoken fram så finns det ett litet urtag på okets insida, där kan man haka i spetsen och bända mot yttre bromsbelägget så kommer hela oket ut. Kolven trycks tillbaka och glidpinnarna motioneras
Sen kan man greppa bakom "örat" på yttre belägget och dra det utåt så att man känner att det kan röra sig fritt mot okhållaren, samma sak på det inre belägget genom att trycka på örat..
På bakre bromsoken så kommer man precis in mellan ok och fälg (på mina 15" Ariane i alla fall), "hacket" på verktyget hjälper till med att följa styrpinnen
Och så hakar man bakom "örat" på yttre belägget och drar det utåt, sen flyttar man verktyget så det trycker på "örat" på inre belägget och trycker inåt. Om kolvarna rör sig långsamt (bromsvätskan behöver tid på sig att pysa förbi huvudcylindern) utan att man behöver ta i så man blir blå så är de friska

Tänk bara på att man måste pumpa tillbaka kolvarna innan man använder bilen, lite läskigt när bromsarna inte tar

Pumpa med flera korta tag, trycker man pedalen i golvet är det stor risk att kolvpackningen i huvudcylindern tar stryk.
Värt att tänka på: om man trycker tillbaka alla bromskolvarna samtidigt (och långt) så finns risk att bromsvätskebehållaren svämmar över.
När alla bromsok är i perfekt kondition så snittar min bil ca 0.65 på landsväg i 90 km/h, när de börjar kärva är man snabbt uppe i 0.8 eller mer. Det blir ju tusenlappar på ett år!

V70 Mk 1 (P80) -00, sen ny. Snart 65k, siktar på 100k. What could possibly go wrong? Rosten är nu under kontroll efter 25 års experimenterande, med många krokiga omvägar 
