- lör 28 dec 2019, 00:52
#1355858
Vänta nu här... Byte av aggregatremmen ska alltså kosta nästan 600 spänn extra? Remmen kostar under hundringen, och den måste ändå tas bort och sättas dit när man byter kamremmen. Så det är ju bokstavligen inte det minsta lilla mer jobb!
Näe, det låter inte vettigt i mina öron. Priset överlag tycker jag känns väldigt högt också. ("min")Rejmes tar ca 3700kr för kamremsbyte inkl. vattenpump och garanti att använda tolkar(=mer jobb än att tattarbyta).
Oljefilter kostar väl runt hundringen, olja snittar väl på kanske 500kr. Så 700kr extra i material=4400 om vi är lite generösa, och säg en timme extra arbetstid(vilket är väldigt generöst) för oljebytet, som brukar vara runt 700kr/h, det skulle totalt bli 5100. Är vi då generösa med multiremmen och säger att den kostar 200kr, så blir det i runda slängar alltså 5300kr inkl. multiremmen. Exakt noll sekunder extra tid går åt att byta multiremmen, eftersom jobbet är det samma oavsett byte av multirem eller inte.
Nu var det visserligen rätt många år sedan jag hade en bil inne för service på verkstad, så kommer inte ihåg exakta siffran. Vet att det var fast pris iaf, och runt tusingen totalt. Men då ingick luftfilter och kontroll av tändstift.
Det man måste ha med i beräkningen när det gäller flera jobb samtidigt är arbetstiden. Med det menar jag att den totala arbetstiden blir mindre när man, t ex, byter olja och samtidigt byter kamrem, eftersom man gör det samtidigt, dvs lossa oljepluggen och fixa kamremmen medans oljan rinner ut, istället för att stå och rulla tummarna i väntan på att oljan rinner ut. Den faktiska extra tiden som går åt till oljebytet i samband med det övriga jobbet är inte mycket mer än 10min.
Det känns som att dom räknat varje del av jobbet som individuella jobb, vilket är fel och rätt fult gjort.