Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av McQueen
#1355806
Fick just det här svaret från en verkstad i Norrtälje som jag frågade om pris på kamremsbyte. Vad säger ni om priset?

”Service med olja, oljefilter och kamremsbyte skulle kosta 5536:- inkl. moms. Vi rekommenderar att byta hjälpaggregatsremmen samtidigt om detta inte är gjort tidigare, och då blir kostnaden totalt 6132:- inkl. moms.”
#1355807
McQueen skrev: fre 27 dec 2019, 13:17 Fick just det här svaret från en verkstad i Norrtälje som jag frågade om pris på kamremsbyte. Vad säger ni om priset?

”Service med olja, oljefilter och kamremsbyte skulle kosta 5536:- inkl. moms. Vi rekommenderar att byta hjälpaggregatsremmen samtidigt om detta inte är gjort tidigare, och då blir kostnaden totalt 6132:- inkl. moms.”
Det beror ju på vad det är för bil och motor samt om det är hos en auktoriserad verkstad eller hos en fristående.
Gäller det den 850 som står i din profil?
av Erik Å
#1355815
Halva priset är förmodligen olje/filterbytet.. Det kan man ju fixa själv relativt enkelt. Fråga dem vad endast kamrembyte kostar inklusive material samt om du skulle tillhandahålla rem, brytrulle och spännare..
Hjälpaggregatsremmen brukar inte heller vara så svår att pilla dit själv om man bara lyckas övermanna remspännaren. Gör en skiss på hur den gamla sitter först, det är inte helt självklart hur man ska dra den nya.. :-D
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1355858
Vänta nu här... Byte av aggregatremmen ska alltså kosta nästan 600 spänn extra? Remmen kostar under hundringen, och den måste ändå tas bort och sättas dit när man byter kamremmen. Så det är ju bokstavligen inte det minsta lilla mer jobb!

Näe, det låter inte vettigt i mina öron. Priset överlag tycker jag känns väldigt högt också. ("min")Rejmes tar ca 3700kr för kamremsbyte inkl. vattenpump och garanti att använda tolkar(=mer jobb än att tattarbyta).
Oljefilter kostar väl runt hundringen, olja snittar väl på kanske 500kr. Så 700kr extra i material=4400 om vi är lite generösa, och säg en timme extra arbetstid(vilket är väldigt generöst) för oljebytet, som brukar vara runt 700kr/h, det skulle totalt bli 5100. Är vi då generösa med multiremmen och säger att den kostar 200kr, så blir det i runda slängar alltså 5300kr inkl. multiremmen. Exakt noll sekunder extra tid går åt att byta multiremmen, eftersom jobbet är det samma oavsett byte av multirem eller inte.

Nu var det visserligen rätt många år sedan jag hade en bil inne för service på verkstad, så kommer inte ihåg exakta siffran. Vet att det var fast pris iaf, och runt tusingen totalt. Men då ingick luftfilter och kontroll av tändstift.

Det man måste ha med i beräkningen när det gäller flera jobb samtidigt är arbetstiden. Med det menar jag att den totala arbetstiden blir mindre när man, t ex, byter olja och samtidigt byter kamrem, eftersom man gör det samtidigt, dvs lossa oljepluggen och fixa kamremmen medans oljan rinner ut, istället för att stå och rulla tummarna i väntan på att oljan rinner ut. Den faktiska extra tiden som går åt till oljebytet i samband med det övriga jobbet är inte mycket mer än 10min.

Det känns som att dom räknat varje del av jobbet som individuella jobb, vilket är fel och rätt fult gjort.
av Erik Å
#1355940
Vanlig service, dvs i praktiken olja och filter kostade över tvåtusen på den tiden (15 år sen) jag lät verkstaden byta, hutlöst dyrt. :bored:
Kamremsbyte för 2500 (ex pump) är egentligen jämförelsevis billigt, det påstås att på vissa Audi och Renault-modeller kostar rembytet uppåt 15 000 :-o
Och då har de dessutom mycket kortare bytesintervall!
Användarvisningsbild
av McQueen
#1355941
Erik Å skrev:Vanlig service, dvs i praktiken olja och filter kostade över tvåtusen på den tiden jag lät verkstaden byta, hutlöst dyrt. :bored:
Kamremsbyte för 2500 (ex pump) är egentligen jämförelsevis billigt, det påstås att på vissa Audi och Renault-modeller kostar rembytet uppåt 15 000 :-o Och då har de dessutom mycket kortare bytesintervall!
Minns också de där skräckhistorierna om Audi och Renault. Men 2500 kr för ENBART byte av remmen är alltså ett normalt pris (850 10v 2,0)?
av Erik Å
#1355945
McQueen skrev: lör 28 dec 2019, 16:32 Men 2500 kr för ENBART byte av remmen är alltså ett normalt pris (850 10v 2,0)?
Priset har nog gått upp en del sen jag frågade sist.. Brukar inte verkstan ta typ 1000 kr för att öppna porten och rulla in bilen, ca 1000 kr för materialsatsen och sen 1000 kr/timme för arbetskostnaden :-D Ring och fråga så får du aktuella siffror! Det är nog i princip inget som hindrar att man shoppar delarna på nätet och köper monteringsjobbet av verkstaden. Men de lär inte ge någon garanti vid eventuellt materialfel.. :P
Oljebytet kan man som sagt spara pengar på om man står ut med att få kladd på fingrarna. Original filter ca 110 kr, bricka till oljepluggen 10 kr, Biltema helsyntet 5W40 ca 300 kr. Uppskuren plastdunk 0 kr. Träklossar att köra upp framhjulen på ca 0kr. Verktyg till oljefiltret: några tior, Lämna spillolja på miljöstationen 0kr (OBS gäller endast för privatpersoner, verkstaden kommer att fakturera destruktionsavgift!)
av Solomon
#1356751
Förra veckan köpte vi en Volvo v60 t3 -11 den ska vi använda som andra bil. Idag frågade jag Volvo verkstad i Härnösand att boka tid för kamrem+vattenpump och multiremmen. Manen sa att det blir 15250kr då svimmar jag. Vet ej vad ska jag göra nu.

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]

Fattar inte riktigt detta. Alla av nya generatione[…]