Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Köpte bilen till farsan för ett par månader sedan. Är fräsch in- och utvändigt. Helt utan rost. 19.300 mil på mätaren, saknar dokumenterad service och på panelen har nu den orange texten ”SERVICE” just tänts.

Nu undrar jag vad som är viktigast att ge akt på. Byta olja och oljefilter är ju givet. Tändstift? Luftfilter? Finns det något sätt att kolla ifall det är samma kamrem som har suttit i sedan bilen var ny? Sitter ingen sådan där praktisk etikett med byte noterat. Andra tecken på vad som borde fixas, förutom texten ”SERVICE”?
För luftfiltret föreslår jag att blåsa rent med tryckluft och inspektera visuellt. Ser det fint ut så går det ett tag till :-)
Tändstift går att kolla visuellt; är elektrodavståndet okej och elektroderna inte alltför rundnötta i hörnen? De ska ha skarpa kanter.
Om kamremmen är bytt så borde det ju sitta en klisterlapp någonstans i motorrummet eller i handskfacket. Kanske säkrast att byta. Vevhusventilationen kan det vara läge att kolla, den brukar becka igen runt 20k. Söndervittrad isolering på tändkablarna är tydligen vanligt fel..
Service-lampan betyder inte ett skit egentligen. Den tänds efter X antal mil eller X lång tid, oavsett om bilen precis rullat ut från service eller inte. Det är inte många som servar bilen när lampan börjar lysa. Många servar oftare eller enligt sitt egna schema, och då är det inte många som orkar hålla på och släcka en obetydlig lampa som lyser när den känner för det.

Ang. service så föreslår jag:
Olja
Oljefilter
Bränslefilter
Luftfilter
Fördelarlock + rotor(dessa byts nämnligen nästan aldrig, trots att det är slitagevaror... idiotiskt, jag vet...)
Tändstift om dom ser lite halv-slitna ut.
Kolla över alla andra vätskor, eller kanske rent av byta, iaf kylar- och bromsvätskan.
Tändkablarna brukar vilja spricka med åren i rören som går till tändstiften. Tändkablar är dock relativt dyra, så det är väl en av dom få saker jag skulle avvakta med att byta om bilen går som den ska(dvs, inga misständningar, men då ha i åtanke att kablarna inte är bytta den dagen problem uppstår... brukar underlätta felsökning att ha koll på det).

Kamrem bör du ta reda på när den är bytt. Om du inte kan hitta den infon någonstans så BYT. Kostar en slant(speciellt om du inte har dom nödvändiga tolkarna), men betydligt mindre än en helt ny motor som kommer krävas om remmen brister.

Mycket av det jag listade kanske inte behövs. Men, om nu service-historiken är lite si och så, så skadar det inte att byta det. Det är en liten kostnad i sammanhanget, plus att man får stenkoll på när dessa saker kan behöva bytas igen.
Prova ring Volvo-verkstan på bilens gamla hemort och fråga om de har någon sparad historik..
Jag skulle nog inte kört en meter utan att ha lyft på kamremskåpan och tittat hur remmen ser ut, är den inte bytt så har den passerat bäst-före-datum flera gånger om :-D
Oljenivån i växellådan skull jag också ha kollat, det finns nog en liten risk att den har minskat efter alla år..
Den bilen har många mil kvar :-D Har själ en -95 a även den rostfri gått i Norrbotten 32000 på mätaren. Men Kamrem o multirem måste du kolla upp vattenpumpen bara om den läcker. Kamremskåpan sitter med en m6 skruv lyft först bort kylar vätskebehållaren ser du bättre, är ju lite trångt som på alla framhjulsdrivna .Bytte själv i år multiremmen tar väl under 10 min om man har fyrkanthylsan till sträckaren Ska man leja en mindre verkstad för kamrem o multirem på en 850 tar det ca 3 tim Kolla upp prisern där du bor :-)
Nu vet jag ju inte om du har tillgång till en volvoverkstad, men det brukar inte skilja någon större summa mellan volvo och en seriös mindre verkstad. Volvo kan till och med vara billigare då dom gör dom jobben oftare och ev. då snabbare.
Och ska du byta remmen så byt vattenpumpen samtidigt.
McQueen skrev:Tack för jättebra svar! Ingen etikett om kamrembyte någonstans i bilen. Angående byte av kamrem, vad är rimligt att betala för det på en verkstad med tillräcklig kompetens?
runt 3-4000. När jag frågade hos min volvo så sa dom 3700, med vattenpump och garanti att dom använder tolkar. Jag valde dock att skaffa egna tolkar och byta själv för en total kostnad av strax under 2000.

Det är dessvärre väldigt populärt att byta rem utan tolkar, då det går rejält mycket fortare(och således billigare)... men... Det blir inte rätt. Det är snudd på omöjligt att få allt att stå rätt utan tolkar. Mina egna kammar upptäckte jag stod bortåt 1 kugg fel vardera. Och ja, bilen går betydligt bättre nu när kammarna är 100% rättställda. Lätt värt den extra kostnaden och arbetet.
Brandsläckare i V90?

Vill minnas att Volvo har erbjudit sådan eft[…]

Jo, 18” har ET 55. Det har även 19&rdqu[…]

Motorvärmare 850

Beställde nyss slangvärmaren RE480 och m[…]

Prestige Performance

Samma "kines grejer" alla andra krä[…]