Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gwen74
Är nu ägare till min andra v70 med problem. Min första var en v70 AWD från - 99 där ABS, Antispinn och motor lampa började lysa på efter några månader, trots nya bromsar. Nu köpte ja en nyare v70 från - 01. Den har nya bromsar runt om och har bara gått 25700mil. Var och tvättade den i bil tvätt i tisdags och i torsdags började ABS, Antispinn och motor lampor lysa!?? 😞 Vad gör jag för fel? Varför blir det så hela tiden??
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
Ehh jo det är så att du råkat hamna i fel forumsdel. Lätt hänt.
Du ska vara 2 våningar ner på forumindex. Med V70 01.
Min gissning är att det kan ha med maskintvätten att göra fukt o vatten på felställen + väderleken.
Har du tillgång till varmgarage ställ bilen där några dagar. Få felkoder kollade.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Kolla att inte ABS-kransarna fram (om du nu har såna, de försvann på senare modeller) har lossnat eller tappat tänder, jättevanligt fel... De går att se om man lägger på fullt rattutslag och kikar in bakom bromsoket mot insidan på styrspindeln
viewtopic.php?f=16&t=152589&start=10#p1346297 (V70 fas 1)
av Gwen74
Tack så mycket, jag ska kolla under dagen. Men är det biltvätt som skapar detta problem? På båda bilarna har problemet kommit efter tvätt?
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
Kanske om det kommer in vatten i kontakten mellan givare o bil eller om det ärgat i kontakterna. Observera bara en gissning kommer inte ihåg var kontakten sitter.
Men min uppfattning om maskintvätt och för mycket motortvätt är att det kan bli strul med allt möjligt av sådant på en gammal bil.
Kolla noga på ev abs ringar ibland är det svårt att se sprickan eller om de lossnat. Dåliga kablar skulle kunna vara en orsak med. Ett elfel kan börja exakt när som helst.
av Gwen74
Tack för alla svar. Jag kopplade ur batteriet och koppla på det igen, men problemet var kvar. Åkte till skroten och fick bekräftat att det är ABS sensor och ABS krans vänster fram. Var löper man det billigast online? Men varför började STC lampan lysa oxå? Vad är STC ens?? 😞
Brandsläckare i V90?

Vill minnas att Volvo har erbjudit sådan eft[…]

Jo, 18” har ET 55. Det har även 19&rdqu[…]

Motorvärmare 850

Beställde nyss slangvärmaren RE480 och m[…]

Prestige Performance

Samma "kines grejer" alla andra krä[…]