Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lucif3r
#1343642
Aha så ny v70... Då är du dessutom i fel forumsdel ;-) Här behandlar vi bara 850, S/V70 97-00, C70 98-05. V70N är helt annorlunda, och bakhjulskonvertera en sådan kräver betydligt mer jobb...
av mackan41506
#1343752
Lucif3r skrev: tis 22 okt 2019, 21:10 Aha så ny v70... Då är du dessutom i fel forumsdel ;-) Här behandlar vi bara 850, S/V70 97-00, C70 98-05. V70N är helt annorlunda, och bakhjulskonvertera en sådan kräver betydligt mer jobb...
Ja det verkar som mycket jobb.
av S80_140HK
#1352139
Har på senaste tid sett flera V70 A-traktorer, så omöjligt verkar det inte vara. Samtliga med drivlinan tvärställd och ihop med dubbla lådor samt hastighetsregulator.

Dessa har dock varit AWD från början och nu enbart bakhjulsdrivna. Ligger bland annat en ombyggd V70R på blocket just nu. Undrar hur dom har lyckats med dubbla lådor? Måste ju nästan vara att den ena lådan sitter bakom vinkelväxeln, ihop med en ombyggd kardan utan viscokoppling…. Eller?
Senast redigerad av 1 S80_140HK, redigerad totalt 0 gånger.
av Lucif3r
#1352150
Tror knappast dom har vinkelväxeln kvar om dom kör enbart RWD. Vinkelväxeln är inte ens stark nog att driva AWD'n i längden som den är.
av S80_140HK
#1352152
Hur har dom i så fall fått till bakhjulsdrift med motorn tvärställd?

Dessutom är det väl inte vinkelväxeln som är klen, utan snarare hylsan mellan växellåda och vinkelväxel...
av MickeM
#1352188
Med förstärkt hylsa/vinkelväxel kanske det håller, för det blir ju inte samma vridmoment med en extra nerväxlande växellåda efter vinkelväxeln.
Men man ska nog undvika rivstarter, och det kan vara svårt för många. :-)
av Lucif3r
#1352237
S80_140HK skrev:Dessutom är det väl inte vinkelväxeln som är klen, utan snarare hylsan mellan växellåda och vinkelväxel...
Hylsan är svagaste länken, ja, men själva vinkelväxeln är inte stark den heller. Dels för att smörjningen i den är snudd på värdelös(splash lubrication), och dels helt enkelt för att den inte är byggd för att klara dom krafter ett rent RWD-driv kräver. Den är byggd för att klara av att hjälpa till att driva framdelen med ytterilagre regulering av visco eller haldex koppling(vilket drastiskt reducar kraftiga ryck, en extra koppling helt enkelt).
Det är inte många åsnor som letar sig bak på AWD-bilarna. Volvo själva skröt väl på den tiden med att "Upp till" 50% av kraften kunde leta sig bak, men genom åren har det visat sig dels att sakerna inte håller för det, och dels att pga. utväxlingen och visco/haldex/etc kopplingen kommer man aldrig i närheten av dom krafterna. Men om vi bortser från det, och går på volvos påstående, så 50% av motorkraften är.... väldigt lite... om det är enda drivningen.

... Men själva bakaxeln är det inga fel på iaf, det är samma klump som 960 har :P
av S80_140HK
#1352277
Ämnet är ganska intressant tycker jag, köpte en V70XC -00 (gen1) i våras. Den har rullat 25k mil, servad på Bilia med stämplar högt och lågt. Jag är andra ägaren och första ägaren påstod att ingenting har åtgärdats på fyrhjulsdriften under alla år. Inget exceptionellt välskött exemplar annars, typisk bruksbil...

Och fyrhjulsdriften funkar faktiskt. Tycker den kickar in fort ändå och på dom här gamla så är ju bakaxeln dessutom slungdiffad (eller om den är lamelldiffad, nått av det i alla fall). Tuggar sig igenom både vattensjuka ängar och massa snö med släp efter, funkar förvånansvärt bra ändå.

Undrar mest vad det är som gör att hylsan havererar på vissa exemplar...
av Lucif3r
#1352288
Hylsan är byggd för att gå sönder. Det är inget skämt eller en överdrift. Problemet är att dom gjorde den lite väl svag, så någonstans runt -06-07 så började dom med en förstärkt variant av hylsan. Den håller bättre, men är ändå för svag.
Det är ju bättre att hylsan kastar in handduken än att hela vinkelväxeln blir skrot, billigare att laga, iaf i teorin... I praktiken är det ibland ett h-e att byta hylsan så timkostnaden drar iväg rätt rejält.
Problemet med hylsan börjades dock inte visa sin fula sida ordentligt fören haldex kom, det för att det är vanligare att viscon slirar sönder på dom äldre innan hylsan går sönder, därav att det tog dom över 10 år att inse problemet med den.
Hylsan ställer till problem än idag, om än i betydligt mindre utsträckning.

Att din AWD har överlevt kanske är för att fram- och bakhjulen skiftades ofta, så rullomkretsen aldrig har diffat tillräckligt för att viscon ska ha slirat sönder. Det är väl det som är vanligaste orsaken till visco-ras.

Även jag är en missnöjd XC90-ä[…]

XC60 B4 R-design

Hej! Har nu kört min XC60 B4 ca 200 mil och […]

Orolig tomgång

S40N har ingen motor som heter 4M5G. Är det b[…]

Värt att tänka på är att inte[…]