Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mansmag
Min brorsa har en v-70 00 som har ett jäkligt irriterande fel.
Den startar inte!

Jag har nu med lite list lokaliserat felet till att det är automatlådan som strular då symtomen är precis som på min v-70 (som funkar) om man försöker starta med växeln i D-läge. Allt på bilen funkar förutom att den inte startar.
Det är förmodligen nån strömbrytare i växelspaken som är paj.
Hur kommer man in i lådan och vad ska jag leta efter där?

Är inte så sugen på att lämna in bilen då de tar nån tusing för att ta reda på felet som vi redan vet!
Användarvisningsbild
av #27
mansmag skrev:Min brorsa har en v-70 00 som har ett jäkligt irriterande fel.
Den startar inte!

Jag har nu med lite list lokaliserat felet till att det är automatlådan som strular då symtomen är precis som på min v-70 (som funkar) om man försöker starta med växeln i D-läge. Allt på bilen funkar förutom att den inte startar.
Det är förmodligen nån strömbrytare i växelspaken som är paj.
Hur kommer man in i lådan och vad ska jag leta efter där?

Är inte så sugen på att lämna in bilen då de tar nån tusing för att ta reda på felet som vi redan vet!
Kan de inte vara fel på startmotorn..
Får du ström till startmotorn??
Senast redigerad av 1 #27, redigerad totalt 0 gånger.
av mansmag
Förmodligen är det inte startmotorn, jag har lyckats få igång den nån gång när jag har ruckat på växelspaken.
Men för att vara säker så kanske man skulle kolla startmotorn också, hur gör man det då.
Glömde även säga att dessa problem dykt upp titt som tätt vid väderomslag, men nu är det heldött!
Användarvisningsbild
av #27
Se om du får ström till den lilla kabeln på startmotorn när du vrider till startläge med nyckeln..

Kan hända att de blir glapp i kabelskon också så se till att de är bra kontakt..
Användarvisningsbild
av Sparkz
Om den har startat när du rycker i spaken samtidigt låter det som kontakten.
Sök på "växellägesgivare" så borde du hitta nåt...
av mansmag
Kan det vara nåt rellä som strular. Dessa problem uppdagas endast vid väderomslag. Vad är enklast att börja med. Var sitter växellägeskontakten? Måste man gå in via kupén eller via motorutrymmet?
Användarvisningsbild
av Sparkz
På lådan, titta på armen som vajern är kopplad till. Kontakten sitter under armen, så axeln går rakt igenom den.
av erikeriksson
Hade ett liknande fel på min 850 automat. Koppla en kabel till kabelskon på solenoiden på startmotorn, den som kommer från tändlåset, en klen kabel.

Slå på tändningen och håll andra kabeländan hårt på plupolen på batteriet, det kan blixtra till lite.

Startar bilen då är det nog den omnämnda kontakten på automatlådan som är konstig. Kan vara växelvjern som är felspänd också.

På min bil var det bara oxid på elanslutningen till kontakten som var problemet.
av milanello
Det kan vara så enkelt som att batteriet inte lagrar ström.... Har nämligen haft samma problem...och undrar då;
Har batteriet bytts sedan bilen tillverkats? Om icke, be nån på Mekonomen att koppla på en pryl som visar tillståndet på batteriet... :D :roll:

Om svaret är det omvända...ja då är det ngt annat....
Ventilationsgaller V90-18

Jag tror det är del 1 och 29 nuså,[…]

Tack för tipset. Det får vara nog f&oum[…]

Brainys V60

Tröttsam minst sagt, både problemet i s[…]

Har bilen gått tungt lastad eller dragit tun[…]