Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Malibuss64
Funderar om den går en stund till?
Böts 2015 vid 16 000 mil.
Bilen har nu gått 23 000 mil.
Men det är 8 år el 12 000 mil på remmen?
Så 2023 el 28 000 mil då?
Användarvisningsbild
av Erik Å
Det låter ju som du har en bit kvar.. :-) Det är nog inte fel att lyfta på toppkåpan och titta om remmen ser fräsch ut. Småsprickor på baksidan eller runt kuggarna är inte bra ;-)
Volvo har ökat bytesintervallet steg för steg allteftersom de fått erfarenhet (läs relativt få kundklagomål på havererade motorer), min -00 har 15 000 mil och 10 år och senare modeller har ännu längre körsträcka. Vet inte om det är någon egentlig skillnad på de senare modellerna eller om man bara bestämt sig för att inte röra specarna på de gamla modellerna.
Å andra sidan så köper man en INA remsats inkl vattenpump (original lär vara INA) på skruvat för dryga tusenlappen, mycket billigare än en ny motor :-D I början ingick inte löprullen (och förstås inte vattenpumpen) i Volvos egen materialsats så den/de fick man köpa separat, numera tror jag löprullen ingår.
av Malibuss64
Trodde först det var som på 240/740/940 8000 mil el 4 år. Så började fundera på byte men när jag började kolla var det tydligen längre intervall.
Sist det böts användes Volvo orginal rem men lossar o kikar.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
Den brukar behöva vara rätt dålig om man ska se skicket utan att montera av remmen. En rem som ser bra ut behöver inte längre göra det när man böjer den med kuggarna utåt. Nog bra att känna på löp och spännrulle vatten pump med. Svårt med remmen på.. Är kamremmen bytt på Volvo ska de kunna kolla historik om tex pumpen är bytt (gäller den yttre remmen med) men personligen tror jag ej pumpen är bytt. Få se din är 5 år gammal o har gått 7k mil borde troligen gå en stund till om riktiga grejor är dit monterat och den verkligen är bytt. Antar att du har servicebok från seriös verkstad. Ej ärlige mus##### verkstad på hörnet. Om sen k - rem har samma intervall på en 98a som på en 00a det vet jag ej. Skriv gärna vad för motor du har. Men alltid dumt att köra ända fram till röljuset så att säga med en kamrem oavsett bilmärke.
av Malibuss64
Bytet gjordes några månader innan jag köpte bilen. Har kvitto på rem från Volvo samt för jobbet. Firman som bytt den har gjort en hel del annat på bilen och det verkar stämma.
Pump ej bytt. Multirem böts samtidigt.
2.4 l turbo 193 hk motor har jag.
8 år 12 000 mil är den uppgift jag har så inte samma intervall som en -00.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
Ja i såfall borde det inte vara något att tänka över på en tag till om inga konstiga ljud hörs. Och om riktiga grejor monterades.
Misstänkte att det var lite kortare intervall på de äldre. Tycker att det var dumt av Volvo att höja. Om det var jag skulle jag byta om drygt nått år till då remen börjar bli gammal.
Premium Sound - inget ljud

Starta om med hemknappen och starta om bilen.

Brandsläckare i V90?

Vill minnas att Volvo har erbjudit sådan eft[…]

Jo, 18” har ET 55. Det har även 19&rdqu[…]

Motorvärmare 850

Beställde nyss slangvärmaren RE480 och m[…]