Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Erik Å
Jag ska byta inre styrleder och tänkte passa på att lägga lite fett på kuggstången. Jag gjorde det på en Renault 19 jag hade en gång och då började styrningen gå läskigt lätt så uppenbarligen var fettet jag använde då inte helt lämpligt..
Någon som vet vad man ska använda?
V70 -00 med SMI styrväxel
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Nu vet jag ingenting om renault, men V70 har servostyrning, bra sådan dessutom. Något extra fett på styrväxeln behövs inte, servon smörjer växeln med råge.
Däremot är det bra att smörja knutarna som ansluter rattstången till styrväxeln, eller rent av byta dom(främst den som går mellan kupén och styrväxeln). När den blir dålig, eller trög, blir styrningen TUNG, muskelservo är bara förnamnet. Pratar av erfarenhet här :p . Efter uppsmörjning av nämnd knut kan jag styra med 2 fingrar.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Okej tack, bälgarna åker av i morgon så då får jag se med egna ögon. Volvo har haft ett styrväxelfett 1161 669-5 men det gick inte att beställa längre. Rejmes skickade mig till Wurth, de trodde att Volvos fett kom därifrån. På Wurth letade personalen i katalogen men hittade inget, jag blev skickad till Mekonomen. Åkte dit och frågade, de ville sälja på mig diverse universalfett men jag ville ju ha styrväxelfett så det slutade med att de googlade och hamnade i någon 245-tråd här på jagrullar :-D Vilket öde om de hade hamnat i just den här tråden!
Kontentan blev att om det nu behövs något fett så får det bli antingen vanligt OKQ8 universalfett alternativt MoS-fett från Biltema..
Knutarna på rattstången har jag sprayat med olja sen bilen var närapå ny eftersom jag ganska snabbt såg tendens till rost på dem
Ja, exakt det fettet... går inte längre att beställa enligt Rejmes.
Så det fick bli MoS2-fett från ett välkänt bildelsvaruhus..
Provkört med gott resultat, det rockar fett så att säga :-D
Kuggstången kommer ut på vänstra sidan av styrväxeln om man vrider ratten fullt åt höger, så då kan man smeta fett på kuggar och stång..
Högra (släta) sidan av stången är ingen poäng att smörja eftersom den har en tätning in mot hydraulcylindern, tätningen kommer att skrapa bort eventuellt fett
Och så la jag fett på kulan i inre styrlederna också..

Byte servopump på S80 1999. Tyvärr gi[…]

Tysta sommardäck V90

XC60 tystare än V90, A6 tystare än Q5...[…]

Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]

Tjuvström V70 2005

Ska se om jag kan kika närmre på den im[…]