Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gubbstrutt
Jo jag har stått o tittat bakom panelen på bakluckan. Och inte lyckats klura ut hur man får bort låscylindern. I samband med att jag bytt hela torkarmekanismen med motor o fixat spolningen på bakrutan Hitta pumpen där fram den var stendöd. Och bytt låskistan i luckan.
Well jag har smörjt låset som fan o det känns som nån bytt låset o jag har ingen nyckel. Nån som vet hur jag får bort låscylindern?.

Sedan fel nummer 2 Luckan ska öppna sig när man drar i knappen i dörren det gör den ej. Men det klickar nånstans i instrument brädan samt i låskistan i luckan. Det gjorde det innan bytet med. Vad kan det bero på har testat o ta bort staget
från låscylindern men ingen skillnad?.

Fel nummer 3 när man låser upp luckan med fjärren den stora knappen med symbolen för luckan öppnar o stänger ska
det larma på igen eft efter nåra minuter men det gör det ej. Vet ej vad det är har ohm mätt kablarna in till luckan hitta inget fel. vad kan den grejen vara?.

I övrigt så funkar det som det ska.

Jag kan leva med det här men tänkte försöka fixa det innan panelen åker på igen.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Nu var det ett tag sen jag hade bort mitt handtag, men vad jag kan minnas så sitter låscylindern bara fast i clips i handtaget. Handtaget måste dock tas bort från bilen för att man ska kunna ta bort cylindern.

Fel nummer 2 är inget fel, utan snarare "vad fasen tänkte volvo?". Luckan öppnar sig när du trycker på knappen, men pga. luckans tyngd och design så stängs den lika fort igen. Kombi har inte samma finurlighet som sedanerna, där luckorna öppnar sig själva med hjälp av dämparna. På kombi agerar dämparna både att hålla luckan öppen, men även att hålla den stängd. Det är därför dom är rätt tröga i början, för att sedan gå lätt när man öppnat ungefär halvvägs, och vice versa.
Mao är den funktionen totalt meningslös att ha på en kombi, då det är en fysisk omöjlighet att öppna luckan på det sättet. Dom kombi-bilar som HAR riktig bakluckeöppning har helt andra designer och ofta cylindrar styrda av elmotorer.

fel nr 3 har jag ingen aning om :)
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
Nej det var inte samma alls på den S70 99a med elektriska gasspjället som jag tog från. Åter till låscylindern och handtaget (jo annan form så klart) det från S70in hade en microbrytare för att öppna luckan. Min V70 99a gamla 10v motorn. Har mekaniskt stag för att öppna luckan på handtaget mycket bättre. Jag lyckades pillra i sär låsen och sätta i S70ins låskolv i min hylsa som sitter i hantaget.
Inga artikelnummer på varken låskolven eller hylsan som låskolven sitter i. Kan vara menat att man ska byta hela hantaget på volvo för dyra slantar så man får samma nyckel till allt?. Själv bryr jag mig inte att det vart en nyckel till. Förr kunde man ändra om blecken i låscylindern på en del bilar. I dörren baklucka så det stämde med startnyckeln men det orka jag inte göra nu.
Premium Sound - inget ljud

Starta om med hemknappen och starta om bilen.

Brandsläckare i V90?

Vill minnas att Volvo har erbjudit sådan eft[…]

Jo, 18” har ET 55. Det har även 19&rdqu[…]

Motorvärmare 850

Beställde nyss slangvärmaren RE480 och m[…]