Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av thorsens
Läste att Pettson säger att camber ej är justerbar, det lilla glapp som finns är inom gränsvärdena och behöver ej justeras. Stämmer det. Och räcker det att ställa in toe in/ toe out. vid byte av fjäderben. Bilen är en volvo 850 årsmodell 1995 2,5 144 hk Tacksam för svar. mvh classe
Användarvisningsbild
av lennarte
Allting går med slägga, svets och lite hj---anamma..... :x
Nä, det är nog så på dom flesta bilar idag att det är endast Toe-in man justerar. Om det inte pekar rent åt h-e, då är det ju något fel. Jag har fått slå ut fästskruvarna i fjädertornet, vrida fjäderbenet och borra nya hål i tallriken. Ändå fattas det lite till riktigt bra. Troligen krökt fjäderben efter att jag fått en 15 ton lastbil i sidan. Avbärarbalken träffade fälgen så navkapseln glck sönder. Jag har en 745, men det ser ganska likt ut på alla med McPerson framvagn
av MickeM
thorsens skrev: tis 03 sep 2019, 09:02 Läste att Pettson säger att camber ej är justerbar, det lilla glapp som finns är inom gränsvärdena och behöver ej justeras. Stämmer det. Och räcker det att ställa in toe in/ toe out. vid byte av fjäderben. Bilen är en volvo 850 årsmodell 1995 2,5 144 hk Tacksam för svar. mvh classe
Svaret JA.
Camber ej betydande justerbar.
Är den dålig är något krökt och måste bytas.

Många inkl mig själv justerar bara toe om ratten ändrar läge, eller får märkligt beteende efter dylik åtgärd.

Men en toe-justering är seriöst och rekomenderas givetvis.
Inget snack om det.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Det verkar som om toe ändras lite över tiden (mot toe out), det måste väl vara länkarmsbussningarna som åldras eller komprimeras? Det är nog ingen dum ide att kolla med ett par års mellanrum
Användarvisningsbild
av lennarte
Det räcker att spiralfjädrarna "sätter sig" så ändrar sig vinklarna. Därför ser man ofta sänkta bilar med konstiga hjulvinklar. Förstår inte att man kan/förmår visa sin totala brist på kunskap på det viset
av thorsens
Har gjort en framvagnsinställning nu, endast toe och fixerade ratten i rätt läge. Behövdes verkligen efter bytet av ett defekt fjäderben. Bilen går bra på vägen nu. Tack för era svar. mvh classe
Brandsläckare i V90?

Vill minnas att Volvo har erbjudit sådan eft[…]

Jo, 18” har ET 55. Det har även 19&rdqu[…]

Motorvärmare 850

Beställde nyss slangvärmaren RE480 och m[…]

Prestige Performance

Samma "kines grejer" alla andra krä[…]