Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jkw
Hej,

Har blivit ståendes i Hedemora med en trasig tändkabel. Skjuter gnistor via ett brännhål på sidan om stiftet istället. Någon som har tändkabel liggandes till B5252s?
av MickeM
Står du vid en mack, och bara ska hem, typ, så funkar några varv eltejp.
Börja en bit i från, och lägg halv överlapp mellan varven.

Så har jag nödlagat söndersmälta tändkablar på bil, moped och snöskoter.

Permanent lösning? Nej!
av Jkw
Lustigt nog hittade jag en o-ring från en tändstiftsnyckel som satt kvar runt tändstiftet :-D Resulterade i att tändhatten(?) brände hål genom plasten och slog gnistor åt sidorna istället för ned mot stiftet. Blev en helt ny tändkabelsats... :bored:
Användarvisningsbild
av taxi
Detta var roligt! Har precis beställt nya tändkablar till farsans bil, en tio-ventilare, pga små brännhål på hattarna som orsakar misständningar. Ett av stiften hade dessutom ett gummi från en tändsifthylsa som bonus!
Detta inlägg på jagrullar var första sökträffen när jag googlar om orsaker till brännhålen.

Nån som kan förklara vad som går fel? Dåliga stift?
Användarvisningsbild
av Erik Å
taxi skrev: sön 26 jan 2025, 16:02 ..Nån som kan förklara vad som går fel? Dåliga stift?
Ju större elektrodavstånd, ju högre blir spänningen över stiftet innan gnistan tänds och därmed ökar risken för överslag på "utsidan"..
Så utslitna stift ökar rimligtvis risken att kablarna tar skada.
Och sitter det kvar en gummiinsats från en tändstiftshylsa kanske inte metallhylsan i toppen på kabelns gummihylsa når ner till stiftet utan det blir ytterligare ett luftgap som gnistan måste ta sig över. Blir ännu högre spänning ut från tändspolen alltså..

Lustigt det här med att söka svar på nätet, det som känns konstigast är när google hittar något man själv har skrivit för länge sen. Been there.. :party:
Användarvisningsbild
av taxi
Ja, interweb är kul ibland!
Jag ska köpa nya stift snarast, din förklaring låter väldigt vettig

Dags att byta fästet men blir fundersam att s[…]

Motorhuv öppen?

När jag i appen trycker på mina resor[…]

Högt motorljud

Köp en skiva till motorhuven. IMG_1818.jpeg[…]

Du skriver B230. Är det en A eller K och den […]