Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1296642
BYTE AV BÄLTESHÅLLARE BAK (Den ensamma) PÅ VOLVO V70 -98

Hej. Vår bälteshållare, höger bak gick sönder. Den hängde sig och ville inte låsa bältet.
Jag lyckades öppna den och fixa till med fjädern så det fungerade igen, men frun hemma ville hellre att vi köpte en NY som vi vet funkar.
Här tänkte jag berätta för er hur man köper en ny och byter den….

1. Köpa ny
Man kan köpa en begagnad från en skrot.. Sök på Bildelsdatabasen
https://www.bildelsbasen.se/?link=list& ... ry=9167656

Man kan annars köpa en ny (Volvonummer 9167656) från Volvo eller från Classic parts http://www.gcp.se/
Jag köpte via Volvo för 880 kr.


2. Bytet
Det är egentligen jättelätt, men fanns några trix.
• Fäll upp baksätet, så ser man att mekanismen sitter fast med 2 bultar.

• Lossa på bultarna. Och det var här strulet kom.
o Bulthuvudet på den befintliga var 17 mm men bulthuvudet på den nyköpta var 15 mm. Så det gäller att ha hylsnyckel med BÅDA måtten
o Bultarna satt SOM JÄRNET, så jag fick använda en så´n teleskophantag med hylsa för hjulbultar för att bräcka loss dom.

• Ta av den gamla. Torka rent från all smuts och spreja lite 5-56 i bulthålen.
• Sätt tillbaka den nya och skruva i båda bultarna igen
o För att vara säker på att bultarna passar i hålet tog jag bort de bultar (med 15 mm huvud) från den nya och använda de gamla bultarna (17 mm huvud) istället.
• När den är hårt fastskruvade igen så fäller man ner sätet igen.
Bilagor
4.JPG
4.JPG (32.29 KiB) Visad 422 gånger
3.JPG
3.JPG (38.29 KiB) Visad 422 gånger
2.JPG
2.JPG (59.65 KiB) Visad 422 gånger
1.JPG
1.JPG (78.67 KiB) Visad 422 gånger
#1296788
Att dom sitter "som järnet" är rätt självklart, dom är bultade direkt i karossen och får under inga omständigheter lossna vid en kollision. Och eftersom dom är bultade direkt i karossen utsätts dom för en hel del vibrationer som kan få bulten att skruva upp sig(långsökt kanske, men helst inget man vill sätta på prov direkt).
Så se till att dra åt dom "som järnet" och kontrollera gärna några gånger framöver så dom inte släppt efter.
Jag skulle avråda från att använda smörjmedel såsom 5-56. Smörjmedel kan vara bra för bultar som ska lossas inom en relativ snar framtid och sitter utsatta för fukt(=rost), dessa bultar ska under normala förhållanden aldrig lossas. Jag skulle snarare säga att gänglåsning vore betydligt bättre men, även det kan under vissa förhållanden ha en negativ inverkan.

Kanske låter lite väl nojjigt, men det sista man vill är ju att sin sista livlina släpper pga. att man inte var tillräckligt noga med åtdragningen vid bytet.
Bruten fjäder framvagn

Jag kontaktade bilförsäljaren Bilia, dom[…]

XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]

Den eviga däcksfrågan

Varför spacers, det är inte bra för[…]

S80

Söker en S80 2007-2016 Manuell . Välv&ar[…]