MickeM skrev: ↑tor 20 dec 2018, 13:38
Ok, så du har en AWD?
Ok, så bilen går att köra??
Jag fick intrycket att det var helt friläge, och det lät illa från diffen där inre knuten till en främre drivaxel går in.
Ja, att endast ett framhjul kan spinna är inget konstigt. Inte ens med fungerande AWD, för den är bara viscodriven. Visst trycker hjulen framåt ändå, men kanske inte nog för att spinna mot underlaget.
Kanske kan vara hylsan inne i vinkelväxeln som gett upp?
Kan "axeln" du nämnt, vara Kardanaxeln kanske?
Om du kör med upphissat bil kan "Tracs" gå in och bromsa spinnande hjulet. Det låter som f@m.
Skriv nu vad du har för bil, växellåda och årgång.
Har en volvo v70 xc 1998 alltså oljudet kmr från där höger fram drivaxeln går in i växellådan men har fortfarande inte kunnat lokalisera vart det smäller på drivaxeln än att det kmr från höger fram.
Skulle väl kunna vara så att någon drivknut pajjat men det går att snurra på hela höger fram drivaxeln utan problem om man har bilen up hissad. Bilen går att köra om man tar det lungt och inte gasar på hårt annars så vibrerar det kraftigt och smäller.
Får bli att plocka ner allt sen efter jul och kolla om jag hittar felet
EDIT Ska även berätta att fyrhjulsdriften inte längre fungerar spinner vara på framdäcken så tror nog att det är hylsan till kardanen som gått sönder men nu till det riktigt konstiga är att jag gjorde testet igen och sparka koppling i en uppförsbacke och då spann båda fram hjulen men det gjorde det inte sist