Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av erikeriksson
Hej, har en 850 -92a automat, 17 500 mil. Igår när jag körde i jämn fart dog motorn av någon sekund och lampan för lambdasonden tändes. Därefter gick den som vanligt igen. Tyckte sedan att avgaserna luktade mer än vanligt på tomgång. Är det lambdasonden som gick sönder eller kan det vara något annat? Är det skadligt för katalysatorn att köra med trasid sond? Tacksam för tipps.
av Addekarlsson
Det måste inte vara lamdasonden som är trasig. Den lampan tänds när du har fått en felkod oxå.
Så försök ta reda på vad det är för felkod, då vet du troligen vad som strular sen.
Nu är inte jag bekant med hur man kollar felkoder i en 850, men här är en länk:
http://www.troublecodes.net/Volvo/
Kolla där, så klurar du nog ut hur man gör det. :wink:

Mvh/ Adde
av erikeriksson
Hej och tack för svaret. Har nu löst problemet, tror jag. Det var felkod
1-2-1 som visades, dvs något med "tryckventilen vid insuget". Lossade ett antal kontakter och blåste ett antal slangar. Nollställede felkodsystemet genom att lossa batteriet under natten. Nu verkar allt fungera igen. Ingen "fel lampa" lyser.
av Addekarlsson
Återkommer det, så har du nått fel. Återkommer det inte, så var det nått tillfälligt bara. Ärjade kontakter kan orsaka mycket spökerier. :wink:
Så det är bara hoppas det inte återkommer nu. :D

Mvh/ Adde

Nej. Har ingen aning om hur man gör det. Bara[…]

Hej! På mätarhuset som sitter i bilen f[…]

Lambdalampan lyser

Lambdalampan började lysa igen cirka 13 mil e[…]

Det är möjligt och går att gö[…]