Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Visar sig att Volvo hade rätt när jag nekade till att ha nivomat på min 99:a
Fann nummer 9173368, som tydligen ska vara nivomat.

Vad fyller den för funktion om bilen saknar nivåreglering, höjden bestäms väl av fjädern?
Verkar dyrt med 2500 per st (nivomat) från skruvat.se, när bilen är gammal, förvisso gott skick, men vad är fördelen?

Hade nu tänkt beställa nya fjädrar o dämpare till bak samt lagringar till dessa, eftersom något verkar slå igenom, när man kör över broskarvar på sliten vägbana.
Jasså det känns lite lyxigt ju, då kanske man borde återställa till original med nivomat, frågan är dock om nya matchande fjädrar går att uppbringa.
Tydligen är nivomat även fjädring, kräver då mjukare fjädrar, därmed lär då din bil bli stötig bak om du har standardfjädrar, än värre om din bil har husvagnsfjädrar.
Svanis skrev: tis 24 jul 2018, 09:36 Tydligen är nivomat även fjädring, kräver då mjukare fjädrar, därmed lär då din bil bli stötig bak om du har standardfjädrar, än värre om din bil har husvagnsfjädrar.
Om du säger på det visen så tror jag det blir bra, mina fjädrar har rullat nästan 39K så då är dom nog lagom mjuka för nivomatdämpare :-) :-)

Hej Mazzokie! Har du pluggat in ett diagnosverktyg[…]

Stänkskydd

Erfarenheten av volvos egna stänkskydd - de f[…]

Nån som vet vilka pinnar som gör vad p&[…]

Tråkigt att se, och höra, men dessv&aum[…]